Seger för Rögle i första matchen
Publicerad: 2019-08-15
Försäsongen 2019
Rögle inledde säsongen med en seger. Man slog österrikiska Graz 99ers med 3-2 i premiären i föräsongsturneringen i Köln efter två mål av Daniel Zaar och ett av Mattias Sjögren.

För tredje året i rad deltar Rögle i försäsongsturneringen i Köln. I år är Rögle titelförsvarare efter fjolårets turneringsseger och man inledde på torsdagseftermiddagen med match mot en ny motståndare, österrikiska Graz 99ers.

Det var en typisk förstamatch för säsongen: hög fart, mycket vilja men allt satt inte så här tidigt.
– Det är tidigt på säsongen men jag tycker vi såg många bra saker. Vi kontrollerade stora delar av matchen och borde gjort fler mål och avgjort matchen tidigare, säger tränbare Cam Abbott.

Rögle tog ledningen mitt i första. Mattias Sjögren styrde in ledningspucken på Kodie Currans skott. Det fanns chans till fler mål, Dennis Everberg och nye junioren Wilson Johansson hade bland annat ypperliga lägen men fick inte till avsluten. I andra ökade Rögle trycket mot Graz och dess svenske målvakt Cristopher Nihlstorp men fick inte till avsluten. Istället kontrade Graz in 1-1 – lite snöpligt.

Rögle vaskade fram ett par jättechanser tidigt i tredje, Daniel Zaar träffade stolpen och Leon Bristedt var helt fri. Istället kom 2-1-målet efter fem minuter när Zaar styrde in pucken från nära håll. Joakim Hillding kvtterade efter knappt tolv minuter men bara 15 sekunder senare återtog Rögle ledningen. Zaar målskytt igen, assisterad av Everberg och Brithén.
Med drygt två minuter kvar av tredje blerv Dennis Everberg utvisad för andra gången den här matchen och Graz satsade med att ta ut målvakten och spela med sex utespelare. Taylor Matson var nära att utöka Rögles ledning men hans skott från snäv vinkel tog i stolpen. Rögle höll rent tiden ut och bärgade säsongens första seger.
I morgon är det match igen, kl 19:00 mot schweiziska Langnau.

Fakta, träningsmatch, Köln:
Rögle-Graz 99ers (1-0, 0-1, 2-1)
Första perioden: 1-0 (10:06) Mattias Sjögren (Kodie Curran/Éric Gélinas), i spel 5/4.
Andra perioden: 1-1 (12:15) Dwight King.
Tredje perioden: 2-1 (5:03) Daniel Zaar (Ted Brithén/Kodie Curran), 2-2 (11:50) Joakim Hillding, 3-2 (12:05) Daniel Zaar (Dennis Everberg/Ted Brithén) Utv, Rögle: 7x2 min (Dennis Everberg 2+2, Samuel Jonsson 2, Erlend Lesund 2, Dominik Bokk 2, Mattias Sjögren 2,lagstraff 2).
Graz 99ers: 8x2 min, 1x10 min.

Så spelade Rögle:
**Målvakter: **Roman Will (Christoffer Rifalk)
Backpar: Niklas Hansson-Kodie Curran, Éric Gélinas-Daniel Bertov, Samuel Jonsson-Erlend Lesund, Jakob Bondesson.
Kedjor: Daniel Zaar-Ted Brithén-Dennis Everberg, Dominik Bokk-Mattias Sjögren-Leon Bristedt, Taylor Matson-Hampus Gustafsson-Erik Andersson, Wilson Johansson-Anton Bengtsson-Nils Höglander.
Extra forward: Adam Edström.
Vilar: Jakob Ragnarsson, Kevin Wennström, Simon Ryfors.