Målkalas när Rögle slog Tingsryd
Publicerad: 2018-09-06
Träningsmatch
Rögle tog en enkel seger mot Tingsryd i träningsmatchen i Tyringe på torsdagskvällen. Man vann med hela 8-2 (2-0, 2-2, 4-0) där vi noterar att Olle Liss gjorde sina första mål för säsongen och totalt fyra poäng!

Rögle spelade den sjätte och näst sista träningsmatchen innan SHL-premiären nästa lördag i Tyringe mot allsvenska Tingsryd.
Rögle kom till matchen efter tre tunga träningsdagar och det syntes inledningsvis att det var rätt tunga ben på en hel del Röglespelare.
Men efterhand fick Rögle grepp om matchen och i power play såg man till att skaffa sig ett målmässigt övertag i den här matchen.
Nils Höglander, som gjorde första målet även senast mot Linköping, slog in 1-0 efter tio minuter i power play. Även 2-0 kom i numerärt överläge, nu lagkaptenen Craig Schira med ett distinkt skott i bortre krysset.

Tidigt i andra ökade Taylor Matson snyggt på till 3-0 på en snabb spelvändning där han själv valde att avsluta i närmsta krysset.
Tingsryd replikerade omgående när man reducerade och åtta minuter in på andra perioden reducerade man igen.
Olle Liss såg dock till att Rögle hade en 4-2-ledning inför tredje perioden. Målet var hans första under försäsongen och han gjorde det på sitt speciella sätt, ett skott från nästan ingen vinkel alls där han vallade pucken på Tingsryds målvakt Tex Williamssons axel och in i mål.

Tredje perioden präglades inledningsvis av en hel del utvisningar för båda lagen och i power play lyfte Olle Liss in 5-2. Christopher Bengtsson ökade sen på till både 6-2 och 7-2 och Daniel Bertov avslutade målskyttet med ett 8-2-mål. I tredje perioden bjöds vi på en osannolik plock av Röglemålvakten Ville Kolppanen som slängde sig och tog ett avslut från nära håll när kassen egentligen var tom.
Hemmapubliken fick även chansen att se juniorbacken Jakob Bondesson, fostrad i Tyringe, i spel den här kvällen.
Rögle avslutar försäsongsmatchandet på söndag med match mot HV71 i Jönköping.

Matchfakta, träningsmatch: Rögle-Tingsryd 8-2 (2-0, 2-2, 4-2) Första perioden: 1-0 (10:26) Nils Höglander (Criag Schira/Christian Thomas) i spel 5 mot 4, 2-0 (17:05) Craig Schira (Taylor Matson/Christian Thomas) i spel 5 mot 4. Andra perioden: 3-0 (0:36) Taylor Matson (Linus Sandin/Ben Youds), 3-1 (1:36) William Romsfors, 3-2 (8:02) Joachim Nermark, 4-2 (12:06) Olle Liss utan ass.
Tredje perioden: 5-2 (8:06) Olle Liss (Jesper Williamsson/Christopher Bengtsson) i spel 5 mot 4, 6-2 (13:10) Christopher Bengtsson (Olle Liss), 7-2 (17:47) Christopher Bengtsson (Olle Liss), 8-2 (18:51) Daniel Bertov (Ted Brithén). Skott: 33-22 (7-3, 13-13, 13-6) Utv, Rögle: 3x2 min (Christopher Bengtsson 2, Samuel Jonsson 2, Linus Sandin 2). Tingsryd: 7x2 min.
Så spelade Rögle:
Målvakter: Ville Kolppanen (Justin Pogge).
Backar: Craig Schira-Daniel Bertov, Kodie Curran-Samuel Jonsson, Ben Youds-Jesper Williamsson, Jakob Bondesson.
Kedjor: Christian Thomas-Ted Brithén-Daniel Zaar, Ken Jäger-Taylor Matson-Linus Sandin, Christopher Bengtsson-Simon Ryfors-Olle Liss, Nils Höglander-Erik Andersson-Ludvig Elvenes.
Extra forward: Balint Horvath.