Cam inte alltför besviken efteråt
Publicerad: 2018-08-30
Försäsong
Förlust med 4-5 efter straffar efter en tappad 4-2-ledning i matchens sista 90 sekunder. Men Rögletränaren Cam Abbott var samlad efter förlusten hemma mot Linköping i Lindab Arena.

– Klart att jag inte är nöjd med resultatet. Men jag väljer att se de positiva sakerna. Vi har helt rätt inställning till matchen, vi vill och spelar precis som vi ska göra. Det finns detaljer att rätta till och en del misstag mot slutet när vi tappar matchen. Men hellre göra det nu än om två veckor i SHL, säger han och fortsätter.
– Vi har fortfarande tid på oss att rätta till sakerna. Och det kommer vi att göra, vi kommer att gå genom matchen och ta fram både positiva saker och sådant som kan rättas till.

Rögle kom ut starkt i den här matchen precis som man vill och stressade Linköping rejält. Man skapade rejält med målchanser men hade ändå bara 1-1 efter två spelade perioder.
– Vi borde gjort fler mål och kanske avgjort matchen efter två spelade perioder, säger Cam.
I tredje tog gästerna först ledningen men Rögle kom tillbaka starkt, först två power play-mål och sen ett 4-2-mål av Erik Andersson. När matchuret passerade 18 spelade minuter av tredje kändes hemmasegern klar men gästerna svarade med två raka mål, det sista med 18 sekunder kvar.
I straffläggningen drog sen Linköping längsta strået när man avgjorde i åttonde rundan.
– Vi gjorde en del misstag som kostade oss segern som jag sa. Och så borde vi varit effektivare i avslutningarna. Vi får lära oss av den här matchen.

Anfallaren Christian Thomas klev av matchen efter två perioder men det var en ren försiktighetsåtgärd. På skadefronten ser det ljusare ut när båda backarna Daniel Bertov och Alen Bibic också förväntas vara tillbaka i träning nästa vecka.