Lennart Åkesson har avlidit
Publicerad: 2020-02-13
Rögle BK
Rögle BK har sorg. Lennart Åkesson, föreningens störste trotjänare genom tiderna, har avlidit efter en tids sjukdom. Över åtta årtionden tjänade Lennart Åkesson på ett eller annat sätt Rögle BK och hans tröja nr 9 kommer för alltid att vara upphängd i vårt tak.

På torsdagsmorgonen nåddes vi av det sorgliga beskedet att föreningens störste trotjänare, Lennart Åkesson, avled sent på onsdagskvällen.
Lennart Åkesson föddes den 12 augusti 1932 i Tånga, grannby med Rögle, och inledde sin idrottskarriär i Rögle BK som bandyspelare på Rögledammarna. Det blev starten på en lång och väldigt omfattande tid i den grönvita familjen där Lennart i mångt och mycket varit en av huvudpersonerna i Rögles historia och delaktig i många av föreningens milstolpar.
När klubben 1950 började satsa på ishockey var Lennart en av pionjärerna och var med från starten. Han var med i laget som spelade föreningens allra första ishockeymatch den 22 januari 1951 (borta mot Skånes Fagerhult) och var med i invigningsmatchen i Vegeholms Isstadion den 13 oktober 1963. Totalt spelade Lennart Åkesson 14 säsonger i Rögles A-lag och på 241 matcher gjorde han 161 mål, ett rekord som stod sig nästan in på 80-talet.

Efter 14 år i rinkarna gick karriären vidare som materialare under Rögles resa till högstaligan och den första storhetstiden. Därefter blev Lennart ungdomstränare och fortsatte sen som säljare på en marknadsavdelning som egentligen inte existerade på den tiden. Samtalen med sponsorer skötte Lennart parallellt med det civila arbetet inom byggnadsbranschen, och när han fyllde 65 år 1997 blev uppdraget på marknadsavdelningen en heltidssyssla.
Med undantag av ett kortare avbrott 2004 stannade han på posten fram till 2011, då han - 79 år gammal - valde att dra sig tillbaka.

Lennart Åkessons nia, siffran han bar under 12 av sina 14 säsonger som hockeyspelare, får ingen annan Röglespelare bära.
Numret pensionerades inför säsongen 08/09, men då Lindab Arena, som nya arenans namn blev vid det tillfället, höll på att färdigställas dröjde det ytterligare ett drygt år innan tröjan hissades upp vid en minnesvärd ceremoni.
Lennart Åkesson släppte aldrig kontakten med föreningen. Han såg de flesta hemmamatcherna från sin plats på läktaren, en stol han fått för alltid av föreningen, eller på TV. Han hälsade gärna på i hallen, både på kontoret och nere vid omklädningsrummet.
På grund av sviktande hälsa blev Lennarts besök i Catena Arena under den här säsongen inte lika frekventa som tidigare men hans intresse för Rögle BK avtog aldrig.

Rögle BK kommer för alltid att minnas Lennart Åkesson och allt han gjort för föreningen.
Lennart Åkesson blev 87 år. Rögle BK beklagar sorgen och våra tankar går främst till hustrun Birgit, barnen Patrik och Cecilia med respektive familjer samt nära vänner.

{!A}