Fys-Erik nöjd med försäsongen
Publicerad: 2018-06-21
A-lag
Första halvan av försäsongen är till ända – efter en prestigefylld fotbollsmatch mellan de yngre och de äldre skickade fysansvarige tränaren Erik Olsson hem spelarna på en välförtjänt semester på torsdagen.

– Det har varit en riktigt bra träningsperiod. Den har varit lång, vi började redan 4 april, och det gillar jag. Då kan man verkligen jobba grundligt. Trots att det varit en lång period så har det inte märkts på killarna, det har varit full fokus hela tiden, säger Erik.
– Från början var vi en ganska liten träningsgrupp som fyllts på efterhand. Det har varit bra driv och man har jagat varandra.

Årets upplägg har skiljt sig lite från förra årets – något som spelarna hyllat:
– Ja, det är kul att höra. Vi har kört tre hårda veckor och en lite lugnare vecka för återhämtning. Sen har vi valt att köra mer individuellt anpassad träning också.
– Vi har inspirerats en del av Cal Dietz som är väletablerad och länge varit fysansvarig på University of Minnesota. Vi har infört superset med fyra övningar där man börjar med ett tungt baslyft och de tre övriga övningarna blir lättare men mer och mer explosiva. Det verkar ha gett bra resultat, säger Erik.

Tidigare i juni var Erik med på minicampen som arrangerades på University of Minnesota för de nordamerikanska spelarna. Dessutom kunde Erik träffa fystränaren Cal Dietz.
– Det var en riktigt bra vecka. Det var kul att träffa Kodie Curran för första gången och stämma av med alla spelare hur de tränat. De fick testa våra program och sen körde vi genom deras program också.

Efter dagens fotbollsmatch så har spelarna semester till onsdag den 25 juli då man träffas igen.
– De behöver ta helt ledigt en tid och sen kommer de säkert att hålla igång på ett eller annat sätt.
Spelarna kommer att gå genom hela testbatteriet med start 30 juli och den 6 augusti är det officiell ispremiär.
– Det blir en hel del fysträning då också, vi har sex veckor till seriepremiären.

Under våren har Erik även blivit allt mer involverad i samtliga lags off ie-träning:
– Jag och Anton Jonkman har jobbat ihop och försökt skapa en röd tråd genom hela föreningen och sen har jag kört en hel del pass med våra juniorer.

Fotbollsmatchen idag? De yngre vann med 7-6. Och inga skador att rapportera om…