Christoffer blir Rögles förste scout på heltid
Publicerad: 2018-03-19
Nyhet
Han var med och hittade succéspelaren Olle Liss i allsvenska Pantern. Nu är det klart att Rögle BK förstärker sin sportsliga organisation genom att anställa 27-årige ängelholmaren Christoffer Malm som klubbens första heltidsanställda scout.

– Jag tycker det är extremt viktigt som förening att ha en egen scoutingverksamhet för att hitta rätt typ av spelare till vår verksamhet. Jag träffade Christoffer väldigt tidigt när jag kom in i Rögle i november och han har i vinter visat att han är rätt man för det här viktiga jobbet, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
– Han hittade Olle Liss åt mig, fortsätter Chris och ler brett.

27-årige Christoffer Malm är i slutfasen av sin treåriga utbildning på den idrottsvetenskapliga linjen (inriktning sports management) på Malmö Högskola och tar sin examen i vår.
Parallellt med studierna sista året har han hjälpt Rögle och Chris Abbott:
– Jag kom i kontakt med Chris i vintras och fick göra några scoutingrapporter. Vi kände att vi hade samma bild av vad för typ av spelare vi söker och vill ha och på den vägen är det, säger Christoffer.

Även om Christoffer redan smygstartat med sitt uppdrag så börjar han sin tjänst formellt den 1 maj. Han blir ansvarig för klubbens scoutingverksamhet på både senior- och juniornivå.
– Det är ett inspirerande och roligt uppdrag. Det passar mig utmärkt och jag tror det finns stort utrymme att utveckla den här biten och mycket att göra, säger Christoffer.

Christoffer har spelat ishockey i Rögle som knattespelare upp till U16 elit, därefter blev det Jonstorp där han spelat division 2-hockey fram till den här säsongen.
Christoffer Malm ser fram emot att börja jobba på heltid med att hitta framtidens spelare åt Rögle BK.
– Uppdraget handlar om att säkerställa kvaliteten av intaget av spelare till vår organisation. Vi ska inte bara gå efter statistik och på vad andra säger om spelare utan skapa en egen bild av spelaren, säger Christoffer och fortsätter:
– När jag tittar på en spelare första gången så kikar jag på egenskaper som är svåra att lära ut som till exempel attityd och spelförståelse samt hur bra individen fyller en funktion i ett lag, säger Christoffer.

Sportchef Abbott får sista ordet:
– Christoffer har visat att han har ett bra öga för att se unga talanger. Han är representativ vilket är mycket viktigt eftersom han kommer att bli första kontakten med vår organisation för många unga spelare som ska till Rögle BK, avslutar Chris Abbott.

Fakta/Christoffer Malm
Född: 23 januari 1991 i Ängelholm.
Bor: Lägenhet i Ängelholm.
Familj: Flickvän.
Hockeykarriär: Har spelat i Rögle BK under hela sin ungdomstid fram till U16 elit, därefter Jonstorps Hockey fram till den här säsongen.
Utbildning: 3-årig Idrottsvetenskaplig linje på Malmö Högskola, inriktning Sports Management. Tar sin examen i vår.
Aktuell: Anställs som klubbens förste heltidsanställde headscout på junior- och seniornivå. Börjar sin anställning 1 maj 2018.