Brithéns medverkan avgörs matchdagen
Publicerad: 2019-11-20
Inför match
Både Rögletränaren Cam Abbott och spelaren själv, Ted Brithén, hoppas på en comeback i morgondagens hemmamatch mot Färjestad.

– Jag är hoppfull men kan inte säga något förrän efter morgondagens träning, säger Ted efter onsdagens träning där han åter gick som center mellan gamla radarkamraterna Leon Bristedt och Daniel Zaar.
Det var i premiären i mitten av september mot HV71 som Ted träffades i huvudet av en puck och bröt käken. I förra veckan opererades plattan och skruvarna ut som hållit samman skelettet och Ted har under en längre tid tränat på is med ett specialvisir som skyddar ansiktet för ytterligare smällar.

Att Ted kommer allt närmre en comeback är välkommet i ett skadedrabbat Rögle.
– Vi hoppas att han kan spela men vi vet inget om laget förrän i morgon strax före nedsläpp. Ted är en viktig spelare för oss samtidigt så vill jag lyfta fram övriga spelare som gjort ett jättejobb så här långt under säsongen, säger coach Cam Abbott.
Anfallaren Nick Sörensen, som missade lördagens match mot Frölunda, var på isen under onsdagen och ser ut att kunna spela mot Färjestad. Definitivt borta från spel är backen Craig Schira och anfallarna Mattias Sjögren och Dennis Everberg.

Första mötet mot Färjestad i mitten av oktober slutade i seger för värmlänningarna i en match där Rögle snabbt hamnade i ett 0-3-underläge som man inte lyckades hämta sig ifrån.
– Vi vet att färjestad är ett bra lag med mycket offensiv spets och kraft. Jag vill se att vi har samma inställning och attityd som till lördagens match mot Frölunda. Vi står inför en härlig utmaning, säger Cam Abbott.
Färjestad spelade på tisdagskvällen mot Frölunda i CHL och åkte ut efter att ha förlorat i Frölundaborg med 8-2.

Intresset för matchen i morgon i Catena Arena är stort. Alla sittplats är slutsålda. Vid lunchtid fanns det 350 ståplatsbiljetter kvar till försäljning.
Så här såg formationerna ut vid onsdagens träning:
Målvakter: Roman Will/Christoffer Rifalk.
Backar: Kodie Curran-Niklas Hansson, Éric Gélinas-Daniel Bertov, Erlend Lesund-Samuel Jonsson, Samuel Johannesson-Elias Dervall-Svensson.
Kedjor: Leon Bristedt-Ted Brithén-Daniel Zaar, Nils Höglander-Anton Bengtsson-Taylor Matson, Adam Edström-Simon Ryfors-Dominik Bokk, Kevin Wennström-Erik Andersson-Nick Sörensen. Hampus Gustafsson alternerade.