Sandin trivs uppe i Luleå: "Välförtjänta poäng"
Publicerad: 2024-03-02
Linus Sandin trivs uppe i Norrbotten. Precis som förra matchen uppe i norr, lämnar forwarden som matchvinnare.
– Det kanske är någonting med isen som gör att det funkar bra, säger Linus Sandin efter straffsegern mot Luleå.

Förra gången Rögle var på besök i Luleå gjorde Linus Sandin två mål, en assist och spelade en match som han själv beskrivit som en av sina bästa i karriären. Under lördagen noterades Sandin för ytterligare två mål, där ett blev det avgörande i straffläggningen.

– Otroligt skön seger. En bra match över 60 minuter och välförtjänta poäng. Prestationen var väl inte lika bra idag men skönt att få göra mål iallafall, säger Sandin.

Trivs man extra mycket i vissa arenor?

– Nja, det är nog bara något som händer. Det kanske är någonting med isen som gör att det funkar bra.

Det var en jämn första period där Rodrigo Abols styrning i stolpen, var Rögles bästa målchans. Men inga mål var gjorda när paustutan ljöd.

– Vi gör en bra match i stora delar, blir lite tillbakatryckta då och då men vi kontrollerar det bra, håller dem på utsidan och spelar vårt spel. Det är klart godkänt över 60 minuter, säger Linus Sandin.

I den andra perioden skulle hemmalaget ta ledningen genom Marcus Hardegård.

Men i powerplay skulle Linus Sandin presentera sig för första gången den här kvällen. Rodrigo Abols älgade in i anfallszon, serverade Albin Sundsvik som i sin tur friställde Linus Sandin. Forwarden höll sig påpassligt framme och slog in sin egen retur bakom Matteus Ward.

– Ett bra uppspel där Abols kommer med bra fart, en bra pass från ”Sunken” (Albin Sundsvik) och jag försöker väl bara åka in på kontoret. Sen får jag den på ”läppen” och hittar en retur, säger Sandin.

Det gick inte att skilja lagen åt under ordinarie tid. I sudden skapade Rögle en hel del farliga lägen men pucken ville inte in.

Det blev till slut straffar. Linus Sandin inledde med att lägga in pucken på sitt vanliga ställe i det högra hörnet.

– Den har funkat bra ett par gånger, vi får vad som händer nästa gång det blir straff, säger Linus Sandin.

Christoffer Rifalk spikade igen och Rodrigo Abols kunde till slut sprätta upp sin straff i krysset. Två härliga poäng åker därmed med till Ängelholm.

Poängen innebär också att Rögle nu återtagit den sista slutspelsplatsen.

Anton Toft
Huvudpartners