Träningsrapport: Alla blickar mot final
Publicerad: 2022-02-28
Träningsrapport
Sista träningsdagen innan CHL-finalen är avklarad. Rögle riktar nu alla blickar och allt fokus mot tisdagens stora match.

Det är ett taggat Röglelag som går av isen efter måndagens träningspass inför morgondagens CHL-final. På träningen saknades Erlend Lesund på grund av skada samt Dennis Everberg och Samuel Jonsson som vilade, deras medverkan imorgon ska inte vara i fara. Imorgon väntar alltså dagen alla väntat på och det är ett hungrigt gäng som går in i tisdagens final.

– Vi har en bra och häftig möjlighet att göra något stort och något som aldrig blivit gjort här. Det är något som både laget och hela staden är taggade för att göra och vi kommer göra vårt allra bästa för att skriva historia, säger Leon Bristedt.

Rögle kommer till spel med god form från de senaste SHL-matcherna. Laget har vunnit sju av de nio senaste matcherna och kommer senast från en 3-1-seger borta mot Linköping.

– Det känns bra både för mig själv och laget, vi har en positiv formkruva. Nu handlar det om att fortsätta på samma spår och bli ännu bättre imorgon, säger Bristedt.

De grönvita befinner sig just nu i säsongens intensiva slutskede. Laget har spelat sex matcher de två senaste veckorna, men tach i princip varannan dag. Frågan är hur svårt det är att då mentalt förbereda sig när en stor final plötsligt står framför en. Leon Bristedt ser positivt på det hela.

– Det har inte varit speviellt svårt att förbereda sig trots det intensiva matchandet. Det är skönt när det är mycket matcher och det går bra, då är det lättare att hålla självförtroendet uppe. Det hade varit jobbigare om det inte hade varit några matcher på ett tag och det hade gått tyngre, säger han.

Ted Brithén har missat de fem senaste matcherna och Adam Tambellini saknades i förra veckans två sista matcher. På dagens träning fanns båda spelarna på is, men det är ännu inte helt klart om de medverkar mot Tappara.

– Vi kommer att vänta med beslut angående Tambellinis medverkan till tätt inpå matchstart. Med Ted är det positivt att han är på isen, men mer än så går det inte att säga i nuläget, säger Christopher Alvengrip.

Joel Nordström