Efter match: Rögle-Djurgården 4-5 efter förlängning
Publicerad: 2021-12-26
Rögle hämtade upp 1-4 till 4-4, men förlorade med 4-5 efter förlängning mot Djurgården på annandagen. Djurgården avgjorde i numerärt överläge 43 sekunder in i sudden.

Efter två spellediga veckor drog SHL igång igen under söndagen. Med regeringens nya restriktioner att anpassa sig till kunde 1527 personer komma till Catena Arena, och de fick se en rafflande annandagsmatch.

Adam Tambellini blev tvåmålsskytt, Linus Sjödin samt Brady Ferguson gjorde varsitt mål. Christoffer Rifalk stod för 23 räddningar i matchen.

– Det var en svängning historia från oss. Vi gör en helt okej första, men vill komma ut starkare i andra, men det blir raka motsatsen. I den tredje börjar vi hitta varandra och då vänder det. Vi spelar lite mer avslappnad. Det är starkt att ta en poäng, men vi är ändå missnöjda, säger Mattias Sjögren.

Efter två spelade perioder i Catena Arena hade Djurgården spelat till sig en 1-4-ledning, efter att ha gjort tre mål i den andra perioden. Gästerna gjorde 0-1 genom Filip Cederkvist. Målet kom efter 5:44. Djurgården gjorde 0-2 efter 5:41 av de andra perioden. Backen Rasmus Bengtsson hittade rätt från blålinjen. Bara 27 sekunder senare kom också 0-3 genom Ludvig Rensfeldt.

Rögle replikerade efter 7:20 genom Adam Tambellini som, på en retur reducerade till 1-3, och samtidigt utökade sin poängsvit till 13 matcher. För assisterna stod backparet Samuel Jonsson och Samuel Johannesson.

Rögle lyckades inte krympa avståndet mer än så. Istället ökade gästerna på till 1-4 innan den andra perioden var slut. Med 4:58 kvar av perioden satte Jonathan Lekkerimäki ett distinkt handledsskott bakom Rifalk.

I den tredje perioden vaknade hemmalaget till och satte in en rejäl push för att komma ikapp. Hemmalaget gick mållösa från två raka numerära överlägen, men kom närmare efter 7:34 när Sjödin hamnade fri i slottet och tryckte in 2-4 framspelade av Mattias Sjögren och Brady Ferguson.

2:16 senare reducerade Rögle igen. Återigen var det Tambellini som var framme. Med sitt 17:e mål och 30:e poäng för säsongen reducerade han till 3-4 med ett distinkt handledsskott från den vänstra tekningscirkeln.

Rögle fortsatte att sätta press på Djurgården och tog i slutet också ut Rifalk för att få till en kvittering. Och i spel-sex-mot-fem kom också 4-4. Målet prickades in av Ferguson från den högra tekningscirkeln.

– Vi får pausa oss och samla oss lite grann. Vi vet att vi behöver ett mål för att få energi. Vi får målet i ganska bra tid och har ganska mycket tid att jobba på. Sen gör vi två kassar till och tar poäng. Det är starkt, säger Sjögren.

Rögle drabbades av en utvisning med 18 sekunder kvar av tredje perioden, och fick inleda förlängningen i numerärt underläge. I sitt numerära överläge avgjorde Djurgården genom Marcus Sörensen.

– I de två första perioderna jobbar Djurgården hårdare än oss, vilket är oacceptabelt och helt mitt ansvar. Jag tycker inte att killarna var beslutsamma nog i närkamperna idag och det visade sig på resultattavlan, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Poängen gör att Rögle nu står som ensam serieledare, en poäng före tvåan Skellefteå och trean Frölunda.

Nästa match för de grönvita spelas på tisdag borta mot Leksand (19:00).

Notera att … Rögle hade en lång frånvarolista; Calle Clang och Marco Kasper (JVM), William Wallinder och Tony Sund (krassliga) samt Erlend Lesund (skadad). Adam Edström tvingades lämna matchen efter den första perioden. Ingen uppdatering kunde lämnas direkt efter matchen.

HÖJDPUNKTER

{!B}