Inget höjt publiktak i Skåne
Publicerad: 2020-10-27
Rögle BK
Det blir ingen ökning från 50 till 300 åskådare på Rögles första hemmamatcher efter uppehållet i november. Länsstyrelsen beslutade på tisdagen att införa lokala restriktioner efter samråd med Region Skånes smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten. Det meddelades på en presskonferens under eftermiddagen. ”Tråkigt men jag har samtidigt respekt för beslutet”, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch i en kommentar.

Regeringen beslutade för en dryg vecka sedan att lätta på restriktionerna vad gäller publiktak för sittande arrangemang, från 50 till 300. Men man öppnade även dörren för att låta regioner att skärpa restriktionerna vid behov.

Och efter en ökande smittspridning i Skåne den senaste tiden valde Länsstyrelsen i Skåne att på tisdagen skärpa restriktionerna i Skåne.
För Rögles del innebär det att det fortfarande bara är 50 åskådare som tillåts komma in i arenautrymmet och se lagets hemmamatcher.

– Jag har respekt för beslutet och förstår allvaret i situationen. Men jag tycker givetvis det är tråkigt om vi nu inte kommer kunna välkomna fler säsongskortinnehavare till våra hemmamatcher nu i november, säger Daniel Koch.

– Vi kommer att fortsätta jobba stenhårt med det vi kan kontrollera och förbereda oss för att ta emot fler av våra supportrar när vi får lov. Om alla tar ansvar och följer de allmänna råden hoppas vi det vänder snart, säger Daniel.
De lokala restriktionerna gäller i första hand i tre veckor från i dag, alltså till 17 november.