Gélinas: "Jag vill hjälpa Rögle till slutspel"
Publicerad: 2019-02-17
Nyförvärv
Google och gamla Röglespelare som till exempel Kevin Marshall - så tog nye Röglebacken Éric Gélinas fram vad han behövde veta innan han bestämde sig för att flytta till Ängelholm och avsluta säsongen i Rögle och SHL.

– Ja, jag ska vara ärlig. Jag visste inte mycket om Rögle eller staden. Men jag googlade mig fram till att Angelholm ligger nära vattnet, det är en ganska liten stad med stort hockeyintresse. Och sen har jag pratat med en del hockeyspelare jag känner, säger Éric Gélinas när han tar en paus i flyttbestyren i bostaden i Bratislava som varit hans hem sen i höstas.
Vilka spelare har du pratat med om Rögle?
– Främst Kevin Marshall som spelade i Rögle för något år sedan. Han sa bra saker om organisationen, fansen och ligan. Jag ser verkligen fram emot att få uppleva det själv.

Rögles sista nyförvärv den här säsongen är en rutinerad och storväxt 27-årig fransk-kanadensisk back som är inne på sin åttonde säsong som proffs. Efter sju år i NHL (189 matcher för New Jersey och Colorado) och AHL flyttade Éric över Atlanten till KHL-laget Slovan Bratislava.
– Det har varit en mycket intressant säsong på flera sätt. Det tog lite tid att vänja mig vid den större isytan men det har gått bra. Jag gillar den europeiska stilen men jag har förstått att den svenska ligan är lite mer defensiv än KHL och Schweiz, säger han.
Givetvis så kommer den 193 centimeter långe och 98 kilo tunge backen att addera en hel del muskler i Rögles defensiva led.
– Jag kommer att ge fysisk närvaro och gillar spela en mot en. Jag är en ganska bra skridskoåkare trots min storlek och brukar få bra utdelning på mitt skott. Jag är nog inte så "flashy" men är bra på att få pucken i rörelse och jag gillar att spela enkelt, säger han.

Éric kommer att ansluta till Rögles spelartrupp på tisdag morgon. Och samtidigt som hanteringen med att få arbetstillstånd pågår så är den nye spelaren i slutskedet av rehabiliteringen av en mindre överkroppsskada.
– Jag har varit borta i tolv dagar och jag tror jag har en vecka kvar till att jag kan spela match, säger han.
Han kommer att vara på plats i Lindab Arena på onsdag kväll när hans lagkamrater möter Färjestad:
– Jag har hört mycket om ligan, hur snabb den är och hur skickliga spelarna är. Så det ska bli kul att se en match live och lära mig lite.

Han har med stort intresse följt Rögle och SHL den senaste veckan sedan diskussionerna med klubben tog fart.
– Tabellen är grymt jämn, positionerna förändras varje kväll det spelas en match. Det ska bli kul, jag vill hjälpa klubben att gå till slutspel. Det här är en rolig tid på året som hockeyspelare, säger Éric innan han återvänder för att hjälpa sin storebror Karl med att packa ihop det som ska med till Ängelholm.
Storebror Karl har varit med under större delen av säsongen och kommer med till Sverige också.
– Han är professionell basebollspelare och det här är hans off-season så det har passat bra för hans del också.