Ren och skär hockey - en match mot bröstcancer
Publicerad: 2019-10-11
Välgörenhet
Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor i Sverige. För att belysa ämnet och samla in pengar till forskningen kring sjukdomen arrangerar A-lagsspelarnas fruar och flickvänner ett lotteri i samband med nästa hemmamatch, lördagen den 19 oktober mot Skellefteå. Initiativet kallas ”Ren och skär hockey” där alla intäkter går till Bröstcancerfonden.

– En av tre får cancer, både gammal och ung, men alla påverkas på något sätt. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor i Sverige och är en angelägen sak för oss. Många i laget (spelare och respektive) vet hur det är att leva i en familj där bröstcancer finns med i bilden och därmed även vet hur stort behov det finns av pengar till både forskning men också pengar för att underlätta vardagen för de drabbade. Kan vi på något sätt hjälpa till så vill vi göra det så mycket vi bara kan, säger Ida Andersson som är sambo med Taylor Matson.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syfte att samla in pengar till forskning och sprida kunskap i ämnet. I samband med lördagens SHL-match hemma mot Skellefteå arrangerar Röglespelarnas fruar och flickvänner ett lotteri för att samla in pengar till Bröstcancerfonden.
– Vi tjejer har privilegiet att varje vecka få befinna oss i Catena Arena tillsammans med tusentals andra människor och det gör att vi känner att det vore idioti att inte utnyttja tillfället att göra skillnad, på riktigt, tillsammans, säger Ida.
– Jag har varit med och arrangerat olika välgörenhetsaktiviteter förut i andra städer där vi bott, bland annat i Norge och Luleå, och vill gärna fortsätta göra det. Jag ser det som ett sätt att betala tillbaka för all gästfrihet och vänlighet vi mötts av. Cancerforskningen har gett många fler chansen att överleva men ännu drabbas för många och tillsammans kan vi göra skillnad, säger Kelly Schira.

De speciellt framtagna lotterna kommer att säljas i Catena Arena vid ett bord innanför stora entrén före och under matchen. Dessutom kommer man att gå runt och sälja i arenan också.
Lotterna kommer att signeras av spelarna och kostar 50 kronor, en summa man swishar till 9005919 som går direkt till Bröstcancerfonden.
– Viktigt att när man swishar in sin betalning att man skriver Rögle i meddelandet. Man får gärna swisha in mer om man vill, pengarna går oavkortat till bröstcancerforskningen och till att göra livet lättare för de drabbade, säger Ida.
I slutet av matchen dras vinstnummerna. Bland vinsterna finns en välfylld Röglekorg, en rosa korg och en signerad matchtröja. Vinsterna i lotteriet har skänkts av ICA MAXI Ängelholm, Intersport och Rögle BK. Tryckservice och Lina Jacobsen har hjälpt till i arbetet med att ta fram lotterna samt designen.
Vinstnummerna kommer att presenteras på mediakuben samt på hemsidan, www.roglebk.se.