Teds första mål räckte inte
Publicerad: 2018-10-04
Efter match
Trots sitt första mål den här säsongen så hade Ted Brithén inte mycket att glädjas över efter derbyförlusten hemma mot Malmö. En annan hemmacenter, Matt Anderson, längtar redan efter nästa hemmamatch.

Målet som kom i första perioden gjordes i spel i numerärt överläge men var inget typiskt powerplaymål utan mer slumpmässigt via Malmömålvakten och in i mål.
Efter Skånederbyt på hemmaplan och säsongens femte match väntar Rögle fortfarande på säsongens första seger. Gästerna från söder vann med 2-1 där alla målen gjordes i första perioden. Rögles ende målskytt i matchen, Ted Brithén, försökte att summera sina tankar efteråt.
– Allt känns så oerhört frustrerat just nu. Jag tycker att vi kämpar och kämpar men det mesta går oss emot just nu. Matchen i kväll blev en konstig historia som var lite fram och tillbaka utan någon vidare struktur, säger centern och fortsätter:
– Vi måste hålla oss till det vi har bestämt och börja att spela som ett lag. Som det ser ut nu spelar vi alldeles för mycket för oss själva och då kommer vi inte att ta många poäng framöver heller.

Från läktarhåll ser det ut som att ni har väldigt svårt att få genom era skott. Vad beror det på?
– Tror att vi måste bli snabbare i tanken och handla mer på instinkt. Vi funderar för mycket och då hinner motståndaren täcka. Det gäller att vi tar mycket skott hela tiden.
Ungefär som du gjorde vid ditt mål?
– Kanske lite fast i det läget tänkte jag mest på att det fick hända något. Vi hade haft problem i vårt powerplay och jag slängde mest in pucken mot mål. Skjuter man inte blir det aldrig mål.

Han bildade en ny kedja till den här matchen med Daniel Zaar och Lucas Elvenes. Trion tillbringade en del tid i anfallszon och skapade en del. – Daniel och Lucas är två skickliga spelare så det känns jättebra att spela med de två. Tycker vi hade ett par lägen och tendenser till ytterligare chanser.

En annan center i Rögle gjorde sin första match för säsongen efter att ha anlänt till laget i måndags. Amerikanen Matt Anderson var så klart även han besviken men också lite glad att ha debuterat.
– Det känns som ett rent nöje att spela i den här arenan och inför den här publiken. Kan knappt vänta till nästa hemmamatch. Tråkigt bara att jag inte kunde bidra mer till att vi tog poäng i kväll, säger Anderson och fortsätter:
– Känslan var att vi tappade momentum och kontrollen i den här matchen under första perioden när vårt powerplay fungerade så dåligt.
Hur kändes det personligen? Det var ju din första match på ett tag.
– Ganska okej ändå får jag nog säga. Så klart behöver jag spela fler matcher för att komma igång men jag är förhoppningsfull. Nu måste vi också börja jobba hårdare som ett lag och det jobbet måste vi ju självklart inleda redan uppe i Jönköping på lördag mot HV71.

Apropå den matchen så har Ted Brithén en tanke som laget ska ta med sig upp till Kinnarps Arena.
– Vi gjorde en riktigt bra match där uppe senast när vi vann med 4-0 i vårt genrep innan seriestarten. Kan vi spela så och samtidigt få ihop det som ett lag som jag vet att vi kan, så kan det absolut sluta med seger.

Patric Andersson