Rögles powerplay bakom ny seger
Publicerad: 2020-02-25
Efter match
Ett högeffektivt powerplay tillsammans med en stabil laginsats och en säker målvakt - där har ni nycklarna till Rögles seger hemma mot Örebro. Tre powerplaymål på fem tillfällen och Roman Will höll nollan ordnade en stabil 3-0-seger för Rögle.

Det skiljde fem poäng och lika många placeringar i tabellen mellan lagen innan nedsläpp på tisdagskvällen. Rögle gtrea och Örebro åtta.
Publiken i en välfylld Catena Arena fick se en fartfylld första period men inga mål. De chanser som skapades tog lagens båda tjeckiska målvakter, Roman Will i hemmamålet och Dominik Furch, hand om.
Drygt sex minuter in på andra tog Rögle ledningen - i powerplay, en spelform Rögle varit väldigt framgångsrikt i under säsongen. Backen Éric Gélinas hittade rätt bakom Furch med ett välplacerat skott - hans femte mål för säsongen.
Rögles powerplay är som sagtvasst, vid nästa numerära överläge kom 2-0. Målskytt Dennis Everberg som stötte in pucken från nära håll och Rögle hade skaffat sig ett bra läge inför tredje perioden.

Man förväntade sig en rejäl anstormning från gästerna i tredje men Rögle skapade ett par jättelägen. Mitt i perioden blev gästernas Rasmus Rissanen utvisad fem minuter (matchstraff) för en slashing och då avgjorde hemmalaget matchen. Kodie Curran gjorde 3-0 och resten blev en formsak. Roman Will höll nollan för fjärde gången den här säsongen.
Segern innebär att Rögle nu även i teorin säkrat en plats i slutspelet med sju omgångar kvar.
Nästa uppgift för Rögle är Färjestad på bortais på torsdag.