Spotlight Akademin: Historisk match för Rögles Tjejer
Publicerad: 2021-10-31
Spotlight akademin
En gång i månaden riktar roglebk.se spotlighten mot vår akademisektion. I oktober har Rögles Team Tjejer skrivit historia. Laget har nämligen spelat sin första officiella seriematch någonsin.

Den 16 oktober kommer för alltid vara ett datum att minnas i Rögles historia. Det var nämligen då som Rögles Team Tjejer, den äldre gruppen, spelade den första officiella seriematchen för tjejer i klubbens snart 90-åriga existens. Rögle åkte till Höör för möte med Frosta/Lund och vann med 5-3.

– Fantastiskt roligt. Tjejerna var grymt taggade, dels för att spela match igen på grund av Covid, men också för att det var första officiella seriematchen. Jag försökte förklara för tjejerna att de var med om något historiskt och att det här var något som de kan minnas tillbaka på när de är gamla, säger Ellinor Rydell som är tränare för Rögles Team Tjejer.

Rögles historiska första mål i seriesammanhang gjordes av Ina Aulin. Aulin gjorde två mål i matchen, precis som Alexandra Sandberg. Även Ida Elg blev målskytt.

– Det var faktiskt väldigt roligt. Jag tänkte först inte att det var historiskt utan bara ett vanligt mål. Men jag tycker det är coolt, det kändes bra att det var jag som fick göra det första målet, säger Ina Aulin.

Att spela en riktigt match med Rögles tjejer var också det väldigt roligt, menar Aulin. Och att segern dessutom kom efter att laget vänt ett 2-3-underläge gjorde den ännu skönare.

– Det gick bra. Vi hamnade i underläge först och fick ändra om i laget lite för att kunna pressa dem mer, men vi vände och kunde ändra tillbaka igen, säger Aulin som gjorde 1-0 för Rögle i den första perioden.

{!B}

LÅNGSIKTIG SATSNING

Rögles arbete med tjejhockeyn har tagit nya kliv den här hösten. Flera tjejer än någonsin är aktiva i klubben och med hjälp av Brännbornstiftelsen har klubben fått större ekonomiska muskler att kunna satsa ännu mer på tjejer. Målsättningen är att ha ett junior- och damlag säsongen 2024-25, att ha så många tjejer och att redan spela matcher är ett stort steg i att klara av den målsättningen.

– Vi är otroligt glada över att våra tjejer äntligen fått spela seriematch. Detta är något vi och dem jobbat hårt för. Det här går helt i takt med våra ambitioner om att få och låta fler tjejer spela hockey. Hockey och Rögle är för alla och det är jätteroligt att vi redan blivit fler den här hösten, säger Lotta Vöcks Möller som är akademiansvarig i klubben.

Rögles Team Tjejer är uppdelat i två grupper, en yngre och en äldre. Varje grupp tränar två gånger i veckan och kommer under säsongen regelbubndet att spela matcher. Rögles Team Tjejer spelade sin andra match för säsongen under lördagen och vann med 4-2 mot Helsingborgs Hockey, även det efter en vändning. Rögle låg under med 0-2 innan de fick igång sitt målskyte.

– Det är väldigt roligt att spela matcher som gäller något, och dessutom få göra det mot andra tjejlag, säger Rydell.

{!A}

Peter Ekholm