J20 segrare i dramatisk derbypremiär
Publicerad: 2022-09-07
Juniorsvepet
Rögle J20 vann seriepremiären borta mot Malmö med 5-4 under onsdagskvällen. William Strömgren blev hattrickskytt efter att de grönvita kommit tillbaka från underläge 0-3.

Det blev dramatiskt när Rögle J20 drog igång seriespelet säsongen 2022-23 med bortaderby mot Malmö. De grönvita var i underläge med 0-2 efter den första perioden och hemmalaget gjorde även 0-3 tidigt i andra.

Då vaknade Rögle och jobbade sig tillbaka in i matchen. William Strömgren inledde målskyttet i powerplay och därefter följde ytterligare tre raka Röglemål. Wiggo Weinö reducerade innan William Strömgren kvitterade med sitt andra mål i matchen, även det i powerplay.

I den tredje perioden satte Adam Engström ledningsmålet med ett skott från blålinjen. Avslutningen av matchen skulle bli mycket dramatisk. När det återstod en och en halv minut av tredje perioden kom kvitteringen från hemmalaget och matchen såg ut att gå mot förlängning. Men med 15 sekunder kvar kom avgörandet. William Strömgren höll sig framme och satte sitt tredje mål i matchen vilket innebar 5-4 och tre poäng för de grönvita.

Joel Nordström