HV71 avgjorde i tredje perioden
Publicerad: 2020-01-25
Efter match
Rögle förlorade hemmamötet mot HV71 på lördagen. En jämn match som avgjordes i tredje då HV71 gick från 1-1 till 4-1 varav sista i tom bur.

Det blev en fartfylld och intensiv inledning på matchen i en fullsatt Catena Arena. Hemmalaget, för dagen i retrotröjor inspirerade från dräkterna man spelade i på 70- och tidigt 80-tal, öppnade bäst. HV:s målvakt Hugo Alnefelt stoppade ett friläge i första minuten men efter drygt tre minuter kom ledningsmålet. Backen Kodie Curran solokörde i anfallszon och trädde in den köksvägen. Målet tog upp Curran i ensam ledning i Rögles poängliga för backar i högsta serien. Tvåan Daniel Glimmenvall har 66 poäng.
Rögle var illa ute i slutskedet men redde ut ett tre mot fem i två minuter, en utvisning som gick in en bit på andra också.
Gästerna fick mer puck i andra och kvitterade efter tolv minuters spel. Rögle fick ett gyllene läge att ta hand om taktpinnen när HV:s Joakim Andersson fick matchstraff för en tackling i ryggen på hemmabacken Samuel Jonsson. Samuel tvingades utgå och spelade inte mer.
Rögle fick dock inte ordning på sitt powerplay under de fem minuterna. Det var överlag en period som rycktes sönder av utvisningar vilket störde rytmen.

HV tog ledningen i tredje med 2-1 i powerplay efter knappt sex minuters spel. Rögle försökte komma tillbaka men uppförsbacken blev brantare när HV på en omställning gjorde 3-1 med knappt nio minuter kvar. Rögle tog ut målvakten med drygt fyra minuter kvar för att komma tillbaka. Man hade chanser men kunde inte överlista Alnefelt i buren - istället gjorde gästerna 4-1 i tom bur med drygt 30 sekunder kvar och matchen var avgjord.

Rögle spelar först om en vecka igen, på lördag hemma mot Oskarshamn kl 15:15.