"Något man drömt om i 23 år"
Publicerad: 2018-08-17
A-lag
Rögleanfallaren Leon Bristedt gjorde sin första match i Rögle på torsdagskvällen i 6-2-segern över Örebro i Köln. Det var också 23-åringens allra första seniormatch i karriären.

– Ja, det stämmer. Det var jätteroligt, jag trodde jag skulle vara lite mer nervös men så fort jag kom ut på isen så var allt som vanligt. Självklart var det häftigt, jag har längtat efter den här dagen i 23 år nu så det var skönt att det blivit av, säger Leon efter fredagens träningspass i Kölns träningsarena.
Anledningen till att Leons seniordebut fått vänta är att han valde att gå på college i USA i fyra år efter att ha avslutat juniortiden. Vilken skillnad upplevde han då?
– Collegehockeyn är mycket rakare och kanske lite snabbare medan SHL-spelarna är lite mer rutinerade och lite mer tanke bakom sina beslut. Collegehockeyn är lite mer tuta och köra om jag ska hårddra det lite.

Leon är en av många nya ansikten i årets upplaga. Lagledningen har också satsat mycket tid och energi på olika teambuildingaktiviteter. En satsning som slagit väl ut - laget är redan en väl sammansvetsad grupp som trivs ihop.
– Ja, det är många nya och vi har skaffat nya vänner i gruppen. Det är en härlig gemenskap och bra konkurrens. Det ser väldigt bra ut inför det som komma skall, säger Leon.
Leon bildade kedja med Erik Andersson och Nils Höglander - också två nyförvärv. En trio som såg ut att trivas ihop. Leon blev också målskytt i sin debut när han påpassligt höll sig framme och lyfte in en retur på Höglanders avslut.
– Ja, det var jättekul. Det var väl egentligen den chansen som var minst farlig. Jag hade några direktskott som kanske borde gått in men det var kul att lyckas peta in en puck där på slutet.

Fredagen innebar en matchfri dag för Rögle i Köln-turneringen. Det innebar en mer normal träningsdag, alltså inledande fys och därefter ett litet längre ispass. Eftermiddagen ägnades åt sightseeing i Köln och uppladdning inför helgens båda matcher, först schweiziska Langnau på lördag kväll (kl 19) som tränas av förre Röglespelaren Heinz Ehlers och på söndag avslutas turneringen med match mot arrangerande Köln (kl 15) där en annan gammal Röglespelare finns i laget, centern Felix Schütz.
– Målet är att vinna alla matcherna här nere och komma igång bra inför SHL-starten, säger Leon.
Laget släpps först på lördagen men vi kan väl avslöja att backen Daniel Bertov och unge schweiziske centern Ken Jäger kommer att få premiärspela.