Frölundas power play avgjorde
Publicerad: 2017-01-28
Match
Tre gånger kom Rögle tillbaka men orkade inte en fjärde i hemmamötet mot Frölunda. Rögle var långa stunder det bättre laget men Frölunda mer effektivt och vann med 4-3 på lördagskvällen.

Rögle, som varit extremt skadedrabbat den här säsongen, drabbades av två nya skador inför hemmamötet mot topplaget och regerande svenska mästarna Frölunda.

Både poängstarke backen Cade Fairchild och anfallaren Sebastian Collberg tvingades avstå.

Det blev ingen rolig start, redan efter 55 sekunder gjorde Frölundas Joel Lundqvist 1-0 bakom Anders Lindbäck i hemmamålet.

Frölunda var det klart bättre laget i första perioden, Rögle var inte alls så aktivt som man behöver när man möter ett så intensivt lag. Ändå var det bara 1-0 till gästerna efter första, Anders Lindbäck var som vanligt grym mellan stolparna.

Trots Frölundas övertag skapade Rögle ett par riktigt vassa målchanser, både Christopher Liljewall och Filip Karlsson var fria men lyckades inte göra mål på Johan Gustafsson.

Andra perioden blev en total scenförändring. Bryan Lerg kom fri redan efter 40 sekunder, Gustafsson räddade men Rögle fortsatte att dominera.

Man sköljde över Frölunda gång på gång och skapade mängder med målchanser. Den förlösande kvitteringen stod Almen Bibic för när han klev upp och tryckte in en retur efter sju minuters spel. Hans andra mål på lika många matcher.

Gästerna hade problem att stoppa hemmaspelarna som åkte skridskor och spelade aggressivt. Men mitt i perioden fick Frölunda ett power play sedan domarna hittat en tripping på målskytt Bibic. Det tog bara sex sekunder i numerärt överläge innan Victor Olofsson slog in pucken från nära håll.

Rögle gav inte upp utan kvitterade. David Åslin styrde snyggt pucken upp i krysset på ett Timothy Liljegren-skott och det fanns chans till fler hemmamål men 2-2 stod sig perioden ut.

Den stora skillnaden mellan lagen var effektiviteten i power play. Gästerna tog ledningen drygt sex minuter in i tredje, åter igen i power play. Den här gången behövde Casey Wellman 9 sekunder på sig innan pucken låg i hemmamålet.

Rögle kom tillbaka en tredje gång. Med drygt sju minuter kvar tryckte Ludvig Rensfeldt in 3-3 p åen retur efter ett tungt Ludvig Claesson-skott.

Det var en tät och högintensiv fight i Lindab Arena den här lördagskvällen där publiken stortrivdes.

Knappt tre minuter återstod när Frölunda tog ledningen igen, 4-3-målet gjordes av Patrik Carlsson efter ett ödesdigert pucktapp vid eget mål av en hemmaspelare.

Rögle fick en sista chans. Jonathan Sigalet blev utvisad med 50 sekunder kvar och Rögle tog ut målvakten och spelade 6 mot 4. Det lyckades dock inte utan en ny tung uddamålsförlust för Rögle.