Förlust i Karlstad - J20 orkade inte
Publicerad: 2018-12-09
J20
Det blir inget spel i Topp 10-serien efter nyår för Rögles J20. Laget hade en liten chans att gå förbi Örebro i sista omgången men orkade inte mobilisera de krafter som behövdes. Man föll borta mot Färjestad med 1-5 samtidigt som Örebro vann sin match.

– Klart man är besviken just nu. Men det var ju egentligen inte här idag som vi tappade platsen, det finns en del andra onödiga förluster under hösten, säger Rögletränaren Jonas Elofsson.
Han fortsätter:
– Med lite perspektiv på det så har vi gjort en klart godkänd första halva av säsongen. Det var ingen som trodde att vi skulle ta oss till Topp 10 med det här unga laget. Men vi var ju med ända in på målsnöret. Samtidigt ska vi inte slå oss till ro, vi har mycket arbete framför oss.

Rögle hade som sagt en liten chans att knipa femte platsen inför söndagens sista match. Men då krävdes seger borta mot Färjestad samtidigt som Örebro inte tog poäng i sin match.
Det var inledningsvis en ganska jämn match i Karlstad men efter drygt tio minuter tog hemmalaget ledningen. Och man gjorde 2-0 bara 29 sekunder senare.
– Där kändes det lite som energin gick ur oss, vi gick ner oss, säger Jonas.
Vid ställningen 4-0 till Färjestad i andra gjorde Oliver Johannesson Rögles reduceringsmål men mer blev det inte. Istället till sist 5-1.

En kombination av J20/J18 ska kommande helg spela träningsmatcher mot Danmarks U17-landslag. Annars väntar tung träning fram till julvilan och därefter uppladdning inför fortsättningsserien som startar efter nyår, troligen 5 januari. Serien kommer att bestå av fem lag från södra serien och fem från undre halvan från norra.
– Det blir bra matcher för oss även om det hade varit kul att spela i Topp 10. JSM-spel är målet och så ska vi fortsätta att utvecklas, säger Jonas.
Noterbart är att under hösten har fyra J20-spelare varit med i SHL-matcher och ytterligare en handfull har tränat med A-laget.