"Det är vi själva som ska vända det här"
Publicerad: 2016-10-15

Han har varit i Rögle i snart två veckor. Fortfarande väntar Daniel Widing på den första segern i Rögledressen.

- Jag har varit med om sådana här situationer förut. Flera gånger. Det kommer att vända, det gäller att vi fortsätter jobba hårt och stötta varandra, säger den rutinerade anfallaren efter 1-4-förlusten hemma mot HV71.

Han fortsätter:

- Jag föredrar att ha den här svackan tidigt i säsongen. Det är bättre än senare, det är gott om matcher kvar.

Daniel kom till Rögle för snart två veckor sedan. En korttidslösning i oktober för att täcka upp för alla spelare som saknades på grund av skador och sjukdomar.

34-årige Daniel har mer än 15 säsonger som spelare på högsta nivå och har varit med om mycket.

- Jag har känt mig välkommen från dag 1. Det är ett ruggigt bra gäng i omklädningsrummet. Och jag kan säga att när det väl vänder så kommer vi att få en rejäl skjuts, det finns potential, säger han.

Matchen mot HV71 följde ett mönster som lag i motgång ofta hamnar i. Tidig uppförsbacke genom två snabba HV-mål, Rögle reducerade i andra och hade ett litet momentum men hamnade i utvisningsbåset och det utnyttjade HV71 igen.

Rögle fick en bra chans i power play i sista (5 mot 3 i en knapp minut) men fick inte till det spelet och istället stängdes matchen med ett baklängesmål i tom bur.

- Det är viktigt att vi i gruppen går ihop och supportar varandra. Stöttar varandra även om det går tungt eller om någon gör ett misstag. Det finns ingen annan som kan hjälpa oss mer än vi själva. Vi måste jobba stenhårt varje dag så vänder det, säger han.

Backen Almen Bibic är inne på samma spår som lagkamrat Widing:

- Det är upp till oss spelare att ta tag i det nu. Vi i omklädningsrummet, vi spelare. Inte tränare, inte andra i organisationen, säger han.

- Det är viktigt att alla tittar sig själv i spegeln och rannsakar sig själva. Det handlar bara om att jobba stenhårt så ska vi vända det här.

Rögle går in i en intensiv period med matcher i princip varannan dag med start tisdag mot Brynäs borta. Därefter väntar Luleå hemma på torsdag, Leksand borta på lördag och Skellefteå hemma måndagen därpå.

- Vi får kolla videos, rätta till vissa saker och höja vår disciplin, avslutar Almen innan han beger sig upp i gymmet:

- Jag ska träna.