Bildspecial: Testerna startskott för juniorerna
Publicerad: 2018-03-27
Reportage
Påsklov men för våra juniorer innebär det testdags. Under veckans första dagar har nästa års juniorspelare genomgått klubbens nya batteri av tester.

– Man kan se testerna både som ett avslut på den gångna säsongen men framförallt som startskottet för kommande säsong, säger Daniel Glimmenvall, sportchef för juniorerna som under två dagar hållt i testerna i Rögles gym tillsammans med Magnus Rahm och Jonas Elofsson.

Totalt handlar det om fem olika övningar som spelarna ska genomföra - det är samma tester som A-laget gick genom för två veckor sedan.
– Det finns flera syften med att göra testerna direkt efter en säsong. Vi får ett riktvärde att utgå ifrån inför försäsongsträningen och kan efter sommaren mäta hur vi utvecklats. Sen handlar det också om att se hur mycket spelarna tappar under en säsong och om vi ska träna annorlunda för att bibehålla vissa saker bättre, säger Daniel.

Förutom överkropp och ben så ingår ett mjölksyreprov i årets testbatteri - ett test de flesta tog sig an med skräckblandad förtjusning.
På tisdagen var det dags för J18-spelarna som åkte ut i JSM-kvartsfinalen så sent som i söndags borta mot Linköping.
– Det var tufft. Och det gick sådär. Man kan väl säga att det finns förbättringspotential, sa målvakten Isak Ragnevad efter tisdagens tester.
Spelarna får nu ledigt en vecka innan man samlas för att dra igång försäsongsträningen.