Ahnelöv: "Kul att Mattias är tillbaka"
Publicerad: 2018-11-17
Inför match
Med fem segrar på de sex senaste matcherna är Rögle ett av SHL:s mest formstarka lag. Inför lördagens högintressanta hemmamatch mot tabelljumbon Mora höjer dock Rögles defensive bjässe, Jonas Ahnelöv, ett varnande finger.

– Det är viktigt att vi inte glömmer bort vad som gjort oss framgångsrika den senaste tiden och inte blir för styva i korken och får vattenskalle. Det finns inga dåliga lag i den här serien, säger Jonas.

Landslagsbacken Jonas Ahnelöv skrev på för Rögle en dryg vecka innan SHL-premiären efter tre framgångsrika år i ryska ligan. Den meriterade 30-åringen är en viktig pusselbit i Rögles bakre led där han sprider lugn och trygghet med ett rejält och enkelt spel. I de senaste matcherna har han varit en bjässe i försvaret och tillsammans med unge Samuel Jonsson bildar de ett stabilt backpar.
– Det känns bra för egen del, jag kommer in i det mer och mer, säger han själv.

Efter en stökig start har Rögle fått ordning på spelet - och täppt till bakåt. Laget har runt uppehållet växt ut till en av SHL:s bästa lag där man tagit 19 poäng av 24 möjliga på de åtta senaste matcherna (endast Färjestad har vunnit över Rögle, två gånger).
– Jag tycker att nu visar vi vad vi är kapabla till, vi har fått igång spelet vi letat efter. Det är en härlig stämning i gruppen och alla vet vad som krävs. Men det är viktigt att komma ihåg det även när det går bra, säger Jonas.
– Tycker vi visar bra karaktär i Örebro i torsdags, de kom ut sjukt starkt men vi höll oss lugna, red ut stormen och gjorde en stark bortamatch.

Nu väntar Mora i eftermiddag i en match som startar redan 14:45. Jonas ser fram emot att spela i Lindab Arena.
– Det är en härlig stämning, vi har roliga fans som stöttar oss i vått och torrt. Det bör bli bra tryck i eftermiddag också, säger han.
Han är extra glad över att kompisen från Tre Kronor, centern Mattias Sjögren, gör comeback i dag.
– Det är kul för han att han känner sig bra nu och det är bra för oss. Vi får ge han lite tid att komma in i det men han kommer att bli mycket viktig för oss på sikt, det är en bra center.