Debuten i kostym en annorlunda upplevelse
Publicerad: 2018-09-19
Inför match
Han har spelat mer än 300 serie- och slutspelsmatcher i SHL och totalt närmare 1 000 seniormatcher på högsta nivå. Men i lördags var Cory Murphy, 40, debutant igen - som SHL-coach i Rögles bås i Skellefteå.

– Det var en annorlunda upplevelse. Definitivt. Det har ju kommit upp en del saker under försäsongsmatcherna men det här var första tävlingsmatchen med allt vad det för med sig, säger Cory Murphy och fortsätter.
– Jag är oerhört tacksam att jag fått den här chansen att få vara kvar i den här fantastiska ligan och få fortsätta tävla. Visserligen i kostym - men jag är med och fightas om poängen varje kväll.

Vi träffar Cory efter onsdagens träningspass, som blev lite kortare på isen än vad man tänkt sig. Istället kilade spelare och ledare (jodå, tränarstaben kör hårt med Cam Abbott i spetsen) upp på gymmet innan lunch och avfärd till Stockholm för att förbereda sig på bästa sätt inför torsdagens bortamatch mot Djurgården på Hovet.
Cory spelade SHL-hockey fram till i våras innan han bestämde sig för att lägga skridskorna på hyllan. Ett erbjudande från Rögle och landsmännen Chris och Cam Abbott gjorde att han stannar kvar i Sverige och SHL - men nu som assisterande tränare.
– Det är ett inspirerande och roligt jobb. Men väldigt annorlunda. Som spelare behövde du bara fokusera på dig själv och din egen prestation. Nu är du plötsligt ansvarig för och ska hjälpa flera killar.

Att vara coach under en match innebär också en stor ansträngning - men på ett annat vis:
– Fysiskt sett var jag av förklarliga skäl inte lika trött. Men jag hade rejäl matchpuls och hjärnan fick jobba på högvarv. Mentalt sett var jag däremot rejält trött. Den gick på högvarv, man tänkte hela tiden på vilka som ska in i nästa byte, vilka är heta. Som spelare kunde du göra ditt byte och sen åka in i båset och återhämta dig och bara tänka på dig själv.

Matchen i Skellefteå fick inte den utgång som man hoppats på. Under veckan har analyser gjorts och träningarna har anpassats efter de lärdomar man dragit.
– Vi tycker att killarna jobbade hårt. Men det är några saker vi behöver förbättra. Sen är det viktigt att lyfta fram det som var bra också och förstärka det, säger Cory.
Nästa uppgift är Djurgården i morgon kväll. Det är hemmapremiär för Djurgården och Cory räknar med en speciell atmosfär på Hovet.
– Det lär bli speciellt. Vi möter ett bra lag och har kikat på några saker hos dem. Annars fokuserar vi mest på vår egen insats. Vi behöver ha energi, offervilja och inställning i vårt spel. Det ska bli kul, säger Cory.

Vad gäller laget och eventuella förändringar så är det något som lagledningen håller för sig själv. Klart är att Alen Bibic, som missade premiären, är borta den här veckan också. Anfallaren Daniel Zaar saknades på dagens träning och är ett frågetecken.