Säsongens första för Bibic kom lägligt
Publicerad: 2018-01-18
Efter match
Hans uppgift är inte att bidra med mål och poäng utan att göra nytta i egen zon och i försvarsarbetet. Därför hör det inte till vanligheterna att backen Alen Bibic finns med i målprotokollet. I den viktiga streckmatchen mot Mora kom hans första mål för säsongen och det kunde knappast ha kommit lägligare.

– Det var så klart kul att få sätta dit den och i en så viktig match dessutom, säger Alen Bibic efter matchen och fortsätter med att beskriva målet:
– Jag ser att Ted (Brithén) har pucken i hörnet och jag försöker att ta mig in framför mål. Det var bara för mig att hålla klubban mot isen på den fina framspelningen. Skönt att se den gå in och det var även en psykologiskt viktig tidpunkt i matchen också.

Annars var det en försiktig match inledningsvis. Det märktes att mycket stod på spel för båda lagen. – Det var lågt tempo i början men efter deras tidiga powerplay som vi redde ut, så tyckte jag att vi tog över matchen mer och mer. Matchen innehöll en hel del psykologiskt spel och det påminde lite om en schackmatch. Alla våra senaste hemmasegrar har sett ut på olika vis och den här segern var ytterligare ett sätt att vinna på.
Att segern och hans första mål för säsongen kom mot just Mora, med tanke på Alens Leksandsbakgrund och deras rivalitet med Mora, kändes så klart lite extra skönt.
Samtidigt ville han påpeka att det var ett tag sen han spelade i Leksand.
– Faktiskt så har jag spelat fler A-lagsmatcher för Rögle nu än jag har gjort för Leksand. Det kändes bara skönt att få göra mål för klubbmärket och bidra till den här viktiga segern, förklarar Alen.

Nu är Rögle över strecket som betyder kval neråt och härnäst väntar bortamatch mot Örebro som just nu är det laget som ligger placeringen före Rögle.
– Vi har som bekant haft svårt att få vårt bortaspel att fungera så här långt. Det gäller att inte tänka för mycket nu utan bara försöka att plocka poäng i varje match. Gör vi det har vi goda möjligheter att klara oss bra i forsättningen, avslutar Alen Bibic.

Patric Andersson