"Viktigt glömma snabbt och titta framåt"
Publicerad: 2019-01-30
Inför match
Rögle kom hem sent på natten efter övertidssegern i Skellefteå. Strax före lunch samlades laget för en lättare träning - och fokus vänds mot torsdagens hemmamatch mot Växjö.

– Tabellen är jämn och varje match är oerhört viktig. När man spelar så här tätt är det viktigt att varje spelare vet vad som krävs för att vara på topp och kunna prestera sitt bästa varannan kväll, säger Rögletränaren Cory Murphy.
Murphy vet vad han talar om - han har spelat hockey på elitnivå i närmare 20 säsonger i de bästa ligorna i världen.
Är den här veckan lite av ett test på laget och hur långt man nått?
– Ja det skulle man kunna säga. Det är under sådana här täta matchperioder som topplag visar sin klass genom att prestera kväll efter kväll, oavsett var man befinner sig och vem man möter, och poängen trillar in på kontot hela tiden.

Hans Rögle är inne i en bra period. Seger i Karlstad förra onsdagen, en poäng hemma mot serieledande Luleå i lördags och en övertidsseger i går i Skellefteå. Nu väntar hemma-borta mot Växjö innan uppehållet.
– Tricket är att snabbt glömma det som hände igår och vända fokus mot nästa match. Och bara den matchen och inte titta förbi. Det skulle jag säga är viktigt.
– "Don´t be too high or too low".

Cory Murphy gjorde fyra säsonger i just Växjö innan han avslutade spelarkarriären med en säsong i Karlskrona. Han om någon borde veta hur Växjö ska besegras:
– Ha, ha. Ja det har du rätt i. Men det händer mycket i ett lag och en organisation mellan säsongerna. Men jag skulle vilja påstå att Växjö fortfarande sätter en stolthet i sin defensiv, de börjar bakifrån, är svåra att skapa chanser mot och göra mål på. Det är ett väldigt strukturerat lag.
Cory fortsätter:
– Det viktigaste är att vi kommer upp i den prestation vi vill. Vi har gjort en rad bra insatser där vi varit intensiva och stressat motståndarna, det kommer att bli viktigt även mot Växjö. Vi vill komma ut starkt och spela vårt spel, säger Cory.

Från dagens lätta träning noterar vi att centern Ted Brithén saknades. Annars var alla på plats och Cory Murphy räknar med att samma spelare som var tillgängliga mot Skellefteå är det i morgon också.
– Ja, det räknar vi med, säger han.
Läget i truppen inför torsdagens hemmamatch mot Växjö:
Målvakter: Justin Pogge och Ville Kolppanen.
Backar: Daniel Bertov, Kodie Curran, Samuel Jonsson, Jonas Ahnelöv, Jesper Williamsson, Alen Bibic, Craig Schira, Jakob Bondesson.
Forwards: Daniel Zaar, Ted Brithén, Lucas Elvenes, Mattias Sjögren, Olle Liss, Trevor Mingoia, Matt Carey, Nils Höglander, Daniel Widing, Taylor Matson, Linus Sandin, Erik Andersson, Simon Ryfors.
Skadad: Ben Youds.
Avstängd: Leon Bristedt (till och med lördagens match).
Övrigt: Ted Brithén saknades på träningen