Cam: "Två offensiva lag som möts"
Publicerad: 2019-10-09
Inför match
I morgon kväll vankas ett nytt toppmöte i Catena Arena när serieledande Rögle tar emot trean Djurgården. Rögletränaren Cam Abbott gillar matchens förutsättningar.

– Det är två offensiva lag som möts. Djurgården spelar fysiskt och med en aggressiv forechecking. Jag gillar "matchupen". För oss gäller det att ha fortsatt bra fokus och att alla är redo att tävla, säger Rögletränaren efter onsdagens träning.
Röglespelarna har haft tre träningsdagar på sig innan matchen.
– Vi har ägnat en hel del tid åt att kika på saker som vi gör som gör oss framgångsrika. Vi är ett topplag och det är den positionen vi siktat mot. Samtidigt ska vi fortsätta vara ödmjuka, vi har bara spelat åtta matcher.
Rögle har vunnit sju av dessa, flera tighta matcher har Rögle avgjort i slutskedet.
– Vi ska vara ärliga, flera av matcherna har varit uddamålsmatcher där det studsat med oss i avgörande lägen.
Ingen risk att man slår sig till ro när man leder serien?
– Nej, som jag sa så har vi haft studsarna med oss. Sen finns det saker vi kan förbättra, vi önskar till exempel att vi är lite mer effektiva framåt. Och vi jobbar hårt för attbli ännu bättre i powerplay och boxplay som ofta avgör matcherna.

Vad gäller laget så är det klart att backen Éric Gélinas och centern Ted Brithén saknas samt avstängde Nils Höglander. Leon Bristedt tränade idag men är ett frågetecken till matchen mot Djurgården.
– Vi får se hur han känner sig i morgon. Oavsett så har vi en bred trupp så jag är inte orolig över laget vi sätter på isen, säger Cam.
Så här var formationerna på dagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Roman Will.
Backar: Kodie Curran-Niklas Hansson, Daniel Bertov-Craig Schira, Erlend Lesund-Samuel Jonsson, Samuel Johannesson-Isac Johnsson.
Kedjor: Dennis Everberg-Anton Bengtsson-Daniel Zaar/Leon Bristedt, Nick Sörensen-Mattias Sjögren-Dominik Bokk, Erik Andersson-Simon Ryfors-Taylor Matson, Nils Höglander-Hampus Gustafsson-Adam Edström.
Saknas: Éric Gélinas, Ted Brithén. Nils Höglander avstängd.
Matchen i Catena Arena börjar kl 19:00.