Widing: "Finns förutsättningar för en rolig vår i Ängelholm"
Publicerad: 2019-02-16
Inför match
Han är äldst i Rögle med sina 36 år - men anfallaren Daniel Widing visar inga tecken på att tröttna. Snarare tvärtom. I den spännande slutspurten kan Rögle räkna med en hungrig veteran.

– Kroppen känns riktigt bra och det är grymt roligt med ishockey just nu. Den här tiden på året när allt avgörs är den roligaste på hela säsongen, säger Daniel Widing.
Rögle hade ledigt i fredags och tränade på lördagsförmiddagen inför säsongens första söndagsmatch som är HV71 på bortais i morgon. Enda motståndaren som Rögle ännu inte tagit poäng av den här säsongen.
– Vi har inte riktigt löst nycklarna mot dem. Det är ett jämnt lag med bra bredd i laguppställningen och de gillar att ha puck och är rädd om den. För oss gäller det att ligga på dem hårt och stressa dem, säger Daniel.

Att checka motståndaren och jaga är en roll som Daniel gillar och som han fått ihop med kedjekamraten Matt Carey där centern skiftat men just nu heter han Simon Ryfors.
– Jag trivs i den rollen, att ligga på, täcka skott och ge energi i laget. Carey jagar ju livet av motståndarbackarna och tacklar friskt, det tröttar ut dem och till sist blir de stressade.
– Vi har ju gjort lite mål innan och jag hoppas vi kan komma tillbaka och få lite utdelning framöver också. Men du kan hjälpa laget på flera sätt, menar Daniel.

Just rollfördelningen har blivit allt tydligare i Rögle ju längre säsongen gått. Och det är en viktig pusselbit för att bli framgångsrikt.
– Jag tycker det har växt fram hos oss under säsongen. Det gäller att hitta balansen och att alla accepterar sina roller. I alla framgångsrika lag jag spelat i så har rollfördelningen varit tydlig och det är den hos oss också. Alla bidrar på olika sätt.
Daniel gör sin 19:e elitsäsong som spelare och den tredje i Rögle. Han tycker årets grönvita upplaga är den bästa av de tre han spelat i.
– Ja, absolut. Det kände jag redan när jag kom hit i oktober. Jag sa då att det finns potential i det här omklädningsrummet och det har vi visat.

Rögle jagar sitt första slutspel på 25 år och Daniel vill gärna hjälpa till att skriva historia i vår.
– Det finns alla förutsättningar att det ska bli en rolig vår här i Ängelholm. Men jag tycker inte vi ska prata så mycket om slutspel ännu, det är en jämn tabell och det händer mycket i varje omgång.
Har du spelat i en jämnare serie?
– Nej, aldrig! Det intressanta är att inget lag går säkert och kan börja köra tungt nu för att komma i form till slutspelet. Jag minns när jag spelade i Skellefteå, då ledde vi så stort att vi kunde träna riktigt hårt i februari och inte bry oss om resultaten. I år kommer inget lag att kunna ha den fördelen.

Från dagens träning noterar vi att backen Samuel Jonsson, som stod över matchen i Linköping, var med och körde för fullt.
– Samuel kommer att vara med i laguppställningen i morgon. I övrigt väntar vi med hur laget kommer att se ut till efter matchvärmningen, säger Rögles tränare Cam Abbott.
Enda spelare på frånvarolistan är långtidsskadade backen Ben Youds och junioren Jakob Bondesson.