Michael Kapla klar för Rögle
Publicerad: 2022-05-06
Lagbygget 2022-23
Rögle har gjort klart med den amerikanske backen Michael Kapla. 27-åringen kommer senast från en säsong i Skellefteå och har skrivit på ett tvåårskontrakt.

Rögle förstärker backsidan inför nästa säsong. Michael Kapla spelade med Skellefteå den gångna säsongen där han stod för 19 poäng (1+18) på 52 matcher i grundserien samt ett mål på sex slutspelsmatcher.

– De senaste tre, fyra åren har Rögle varit en framgångsrik klubb. Det är något som jag vill vara en del av. Jag vill vara med i ett vinnande lag, jag vill vinna. Så det var viktigt för mig. Jag fick en bra känsla när Chris Abbott berättade hur han vill att klubben ska skötas och hans filosofi passar mig. Det var mycket hur han presenterade det. Sen tänkte jag att det var en bra möjlighet för mig att ta ett steg upp i ligan och utveckla mig ännu mer, det är den främsta anledningen, säger Kapla.

Michael Kapla blev aldrig draftad av någon NHL-klubb som junior, men efter fyra år vid UMass-Lowell college i USA fick han chansen i New Jersey Devils organisation. Säsongen 2016-17 blev det fem matcher för Devils i NHL. I de efterföljande säsongerna gjorde Kapla 51 poäng (8+43) på 143 matcher i AHL med Binghamton Devils, Iowa Wild och Toronto Marlies. Han gjorde dessutom 21 poäng (1+20) på 35 ECHL-matcher med Newfoundaland Growlers 2019-20.

Inför säsongen 2020-21 tog han steget över till Sverige och Västervik i HockeyAllsvenskan. Där stod han för 31 poäng (8+23) på 51 grundseriematcher samt sju poäng (0+7) på tio matcher i det hockeyallsvenska slutspelet.

Chris Abbott har haft koll på 27-årige Kapla en längre tid.

– Michael är en SHL-back som har bevisat sig på den här nivån och som faktiskt skulle kunna betraktas som underskattad. Han har haft en mycket bra säsong uppe i Skellefteå och vi har följt honom under ett par säsonger. Vi har sett att han har tagit steg för steg i sin karriär och hoppas att han ska fortsätta göra det med oss här i Rögle, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Kaplas kontrakt sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Peter Ekholm