Spotlight Akademin: Coachforum ska stärka regionen
Publicerad: 2021-12-03
Spotlight akademin
En gång i månaden riktar roglebk.se spotlighten mot vår akademisektion. I november inledde Rögle ett samarbete med de närmsta grannklubbarna för att stärka hockeytillväxten i regionen.

Hockeynätverket i Nordvästra Skåne och Halland blir starkare. Under hösten har Rögle tillsammans med Helsingborg, Jonstorp, Åstorp, Landskrona och Halmstad börjat utbyta idéer och kommunicera mer för att få regionen att växa hockeymässigt.

– Syftet är att träffa och ha en bra relation med de klubbarna. På våra träffar får varje förening chansen att redogöra vad de arbetar med och på vilket sätt de gör det, säger Rögles akademiansvarige Lotta Vöcks Möller.

Klubbarna träffas på varje förenings hemmaplan och än så länge har konceptet varit lyckat. Klubbarna har tillsammans tittat på och löst vissa problem som kan uppstå i en klubb.

– Vissa klubbar kanske har problem inom något visst område där vi kan hjälpa dem. Men det handlar också om att de lite mindre föreningarna får träffas och byta tankar om vägar som varit framgångsrika för respektive klubb, säger Vöcks Möller.

{!B}

Efter att samarbetet satt igång har Rögle också startat ett tränarforum mellan klubbarna. Syftet med forumet är att klubbarnas tränare träffas och utbyter idéer och utvecklas. I november hölls det första gemensamma passet med Rögles Cam Abbott som instruktör.

Abbott höll i både ett teori- och ispass med tränare från de andra klubbarna som också hade med sig upp till sju juniorspelare som deltog på träningen.

– Möjligheten att träffas alla tränare och kommunicera olika idéer är bra. Man kan lära sig av varandra och det tror jag kan vara bra för den här regionen i att ta nästa steg när det gäller utveckling av unga spelare, säger Cam Abbott.

Ytterligare tre liknande träffar väntar den här säsongen: William Wallén (Rögles skillscoach) ska hålla ett teknikpass, Rögles fystränare Erik Olsson ska hålla ett fyspass och till sist kommer också svenska hockeyförbundet att hålla i en föreläsning.

– Jag tycker att vi har ett ansvar att utbyta information och idéer. Speciellt vi som har möjlighet att arbeta med detta på heltid på en hög nivå. Det kan hjälpa till att utbilda unga coacher i närområdet, säger Abbott.

**LÄS OCKSÅ! **

{!A}