Rögle föll mot Frölunda
Publicerad: 2015-08-21

Det blev förlust för Rögle i säsongens andra träningsmatch. SHL-kollegan och fjolårets SM-semifinalist Frölunda vann på fredagskvällen med 6-4 (3-2, 1-1, 2-1) i Kungsbacka ishall.

Om knappt en månad möter Rögle Frölunda i SHL-premiären på bortais. På fredagskvällen fick man känna på premiärmotståndet i träningsmatchen i Kungsbacka.

- Det var en nyttig erfarenhet för oss, Stundtals gjorde vi det bra och vi vet vad som krävs. Vi kommer att gnugga vidare på försäsongen och bli bättre, säger Anders Eldebrink efter 4-6-matchen.

Det blev en ojämn match inför knappt 900 åskådare. Båda lagen hade stunder då försvarsspelet inte stämde. Slarvigt passningsspel gav chanser till motståndarna.

Det blev en målrik första period, Frölunda öppnade i högt tempo. Men det var Rögle som tog ledningen genom Sebastian Wännström efter fint förarbete av Christopher Liljewall och Jack Connolly.. Glädjen varade inte länge, Frölunda kvitterade 49 sekunder senare efter en spelvändning.

Frölunda tog också ledningen efter drygt 13 minuter. Den här gången var det Rögle som replikerade snabbt. Sebastian Wännström tog in pucken i hög fart och avslutade distinkt bakom en chanslös hemmamålvakt (Johan Gustavsson). Frölunda hann dock ta ledningen igen innan pausvilan genom Nicklas Lasu.

- Vi fick se hur viktigt det är att vårda pucken och inte slänga iväg den. Vid flera av målen hade vi pucken och tappade den och fem-sex sekunder senare blev det baklängesmål. Frölunda hade en högre fart inledningsvis och det tog lite tid innan vi kom in i det, säger Anders Eldebrink.

När Frölunda tidigt i andra utökade ledningen tog Rögle time out. Och efter det blev det betydligt bättre spel från Rögle.

- Det håller jag med om, vi vårdade pucken bättre, säger Eldebrink.

Rögle reducerade i slutet av perioden, ett snyggt mål i power play av Ludvig Rensfeldt.

Första tio minuterna av sista perioden blev Rögles absolut bästa period i matchen. Ludvig Rensfeldt kvitterade och Rögle hade flera chanser att ta ledningen.

Men istället kom Frölunda tillbaka, två snabba mål inom loppet av 50 sekunder avgjorde matchen.

Jordan Smotherman och Frölundas danske back Oliver Lauridsen hade en privat uppgörelse vilket slutade med att båda fick matchstraff.

- Han kom ut efter mig och jag var tvungen att försvara mig. Jag vill inte slåss. Jag vill inte riskera avstängning, säger Jordan Smotherman och fortsätter:

- Vi gjorde en ojämn match, det finns perioder som vi gör det riktigt bra. Vi var på väg att ta över i sista. Men vi ska gnugga på och det kommer att bli bättre, säger han.

Anders Eldebrink ville framhålla några spelare, bland annat unge backen Ludvig Claesson (bilden).

- Han gjorde en riktigt bra mach. Sen kedjan med Rensfeldt, Jack Connolly och Christopher Liljewall, säger han.

På söndag träningsspelar Rögle igen, mot tyska Hamburg i Halmstad (kl 16).

Matchfakta

Träningsmatch, Kungsbacka 21 augusti:

Frölunda-Rögle 6-4 (3-2, 1-1, 2-1)

Första perioden: 0-1 (5.51) Sebastian Wännström (Jack Connolly/Christopher Liljewall), 1-1 (6.40) John Dahlström utan ass, 2-1 (13.29) Artturi Lehkonen (John Dahlström), 2-2 (13.41) Sebastian Wännström, 3-2 (17.36) Nicklas Lasu (Linus Weissbach) i spel 4 mot 4.

Andra perioden: 4-2 (4.36) John Dahlström (Mattias Janmark), 4-3 (18.23) Ludvig Rensfeldt (Jack Connolly/Rasmus Bengtsson).

Tredje perioden: 4-4 (7.00) Ludvig Rensfeldt (Jesper Williamsson/Christopher Liljewall) i spel 5 mot 4, 5-4 (12.33) Artturi Lekkonen (Mattias Janmark), 6-4 (13.21) Mattias Janmark (Artturi Lehkonen).

Utvisningar, Frölunda: 8x2 min, 1x5 min.

Rögle: 7x2 min, 1x5 min (Almen Bibic 2 min, Taylor Matson 2, Jordan Smotherman 2+2+5, Christopher Liljewall 2, Alen Bibic 2, Sebastian Wännström 2)

Skott: 39-23.

Publik: 892 (i Kungsbacka ishall).

Så spelade Rögle:

Målvakt: Lars Volden (Oscar Dansk).

Förstafemman: Jens Hellgren, Jesper Williamsson – Alex Aleardi, Jesper Jensen, Taylor Smotherman.

Andra: Rasmus Bengtsson, Alen Bibic – Daniel Sylwander, Taylor Matson, Viktor Lindgren.

Tredje: Emil Kristensen, Almen Bibic – Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Fjärde: Ludvig Claesson - David Åslin, Kelsey Tessier, Sebastian Wännström.