Leksand vann matcher med dubbelansikte
Publicerad: 2021-04-19
E-sport
Första matchen var tät och mållös långt in i tredje perioden. Returmötet utvecklade sig till ett vildsint race där sista målet vann på sant skolgårdsmanér. Olyckligtvis för Rögle så var kontentan densamma - man gick poänglösa av isen.

Inledningsvis handlade det om att stänga egen zon, då Rögle och Leksand - som på förhand bägge spelat ihop 13 poäng - drabbade samman. Faktum är att inget av lagen lyckades registrera sig för ett skott på mål i förstaperioden. Spelet öppnade upp sig en aning efter paus, och Rögle var nära att ta ledningen två gånger om. Både Lauri "lamsa" Lämsä och Jimmy "jf1891" Forsberg skapade varsitt friläge, men Leksandskeepern stod emot två gånger om.

Även Mattias "Magic_torna" Törnqvist fick glänsa med några vassa räddningar i Rögleburen, men när Leksand kom i en två-mot-etta knappt sju minuter in i tredje tvingades Törnqvist kapitulera. Rögle pressade länge på för en kvittering, men lyckades inte dyrka upp Leksands igelkottsförsvar - något som Leksand utnyttjade till att istället utöka ledningen, innan man fastställde slutresultatet till 3-0 i tom bur.

Leksand fortsatte sitt målstim när returmötet drog igång. Bara 2:11 in i matchen satte man ledningspucken, och tvingade Rögle att jaga ånyo. Jakten gav utdelning knappt fyra minuter in i tredje. Lauri Lamsa pressade sig mellan två Leksandsspelare, drog bort en tredje med en klubbfint, och avslutade med en backhand bakom en chanslös målvakt.

Det oavgjorda resultatet stod sig tills det återstod knappt sju minuter av tredje, då Leksand tog ledningen igen - ett mål som startade ett högoktanigt matchslut. Bara 63 sekunder senare dundrade Oscar "terrorsenko|91|" Kjellstrand in ett mäktigt slagskott, och rekonstruerade likaläget. Leksand var dock en nummer större, och kunde ta ledningen en tredje gång. 3-2 visade sig också bli segersiffrorna, då Rögle inte orkade resa sig igen. Man tog ut målvakten i ett sista försök att forcera in en tredje puck, men istället var Leksand närmast ett fjärde mål.

Med halva serien spelad ligger Rögle sjua, med 13 inspelade poäng. Nästa omgång i eSHL spelas på måndag, då Rögle möter just regerande mästarna - tillika serieledande - Linköping i två matcher där man verkligen kommer behöva bekänna färg. Mötena ser du via vår Twitch, med första nedsläpp 20:15.

Tabell och spelschema för eSHL finns på ligans hemsida. Rögles e-sportslag går att följa på Twitter och Instagram.

Andreas Ljunggren