Förlust i Röglepremiär
Publicerad: 2015-08-18

Det blev förlust för Rögle BK i säsongens första träningsmatch. Småländska Oskarshamn vann matchen med 3-1 (1-1, 1-0, 1-0) sedan man gjort tredje och avgörande målet i tom bur inför 832 åskådare i Olympiarinken i Helsingborg.

Det kan låta som en klyscha men träningsmatchen mellan SHL-nykomlingen och allsvenska Oskarshamn var en typisk förstamatch för säsongen för Rögles del.

- Det är klart att det allsvenska laget gärna tar en SHL-skalp. Det var vår första match och det syntes. Det blev lite hektiskt och försvarsspelet ojämnt, säger Rögles tränare Anders Eldebrink.

- Det finns en del att jobba med. Men så ska det vara vid den här tiden av året, fortsatte Eldebrink.

Om resultatet inte var så roligt med grön-vita ögon sett så fanns det flera glädjeämnen bland spelarna. Sex juniorer fick chansen, ingen gjorde bort sig.

Bland annat debuterade 16-årige backen Timothy Liljegren och han visade inga premiärnerver. Med sitt fina spelsinne och starka skridskoåkning var han en av banans mer framträdande aktörer.

- Det var jätteroligt. Jag var lite nervös innan men det släppte när jag kom ut på isen, säger Timothy.

Han var nära att bli målskytt i andra perioden:

- Jag följde med upp som släpande i anfallet och fick pucken, synd den inte satt, sa Timothy.

En annan junior, Ludvig Elvenes, var nära att bli matchens första målskytt i första perioden när han tog pucken och gick in från hörnet. Pucken smet centimetrar utanför krysset.

- Jag trodde faktiskt den skulle sitta, sa Ludvig.

Det var Oskarshamn som tog ledningen istället, Joakim Hagelin fick öppet mål från nära håll efter fint förarbete. Daniel Sylwander kvitterade efter 15 minuter Målet kom i numerärt underläge efter en snygg omställning iscensatt av Daniel och Taylor Matson.

I andra perioden sjönk spelkvaliteten, det blev mer irriterat ute på isen. Det var när Rögle var en man mindre på isen som Oskarshamn tog ledningen med 2-1. Arsi Piispanen slog in en retur från nära håll, utan chans för Rögles målvakt Oscar Dansk.

I sista perioden försökte Rögle kvittera, man vann bland annat skotten med 10-4. Men när man tog ut målvakten med två minuter kvar så gjorde Joakim Hagelin istället 3-1.

- Vi vill såklart vinna men vi forcerar inget första matchen. Vi ska vara i form om en månad mot Frölunda, säger Anders Eldebrink och fortsätter

. - Det var kul se de yngre spelarna, Timothy gjorde en stark debut, han var lugn och följsam. Ludvig Elvenes också. Sen tycker jag att kedjan med Ludvig Rensfeldt, Jack Connolly och Christopher Liljewall är bra.

På fredag spelar Rögle igen, då mot Frölunda i Kungsbacka kl 18.30.

MATCHFAKTA

Träningsmatch, Olympiarinken 18 augusti:

Rögle-Oskarshamn 1-3 (1-1, 0-1, 0-1)

Första perioden: 0-1 (6.19) Joakim Hagelin (Oscar Engsund/Mitch Wahl), 1-1 (14.59) Daniel Sylwander (Taylor Matson) i spel 4 mot 5.

Andra perioden: 1-2 (6.04) Arsi Piispanen (Daniel Ljungkvist) i spel 5 mot 4.

Tredje perioden: 1-3 (18.15) Joakim Hagelin, i tom bur.

Utvisningar, Rögle: 8x2 min (Almen Bibic 2+2+2, Alex Aleardi 2+2, Christopher Liljewall 2, lagstraff 2+2

Oskarshamn: 7x 2 min.

Skott: 28-23 (13-8, 5-11, 10-4)-

Publik: 832 (i Olympiarinken).

Så spelade Rögle:

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).

Förstafemman: Timothy Liljegren, Jesper Williamsson - Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Andra: Marcus Jörgensen, Rasmus Bengtsson - Viktor Lindgren, Taylor Matson, Daniel Sylwander.

Tredje: Ludvig Claesson, Almen Bibic - Sebastian Wännström, Kelsey Tessier, Alex Aleardi.

Fjärde: Emil Kristensen, Alen Bibic - Erik Santesson, Filip Karlsson, Ludvig Elvenes.