Abbott: ”Måste spela på våra styrkor”
Publicerad: 2020-09-30
Rögle inför match
Rögle går för tredje raka seger när laget gästar Växjö Lakers i SHL-omgång tre på torsdag. – Vi måste styra farten. Det är ett bra lag, och jag är säker på att de är sugna på att ta sin första seger, säger tränaren Cam Abbott inför matchen.

Rögle har fått en smakstart på SHL-säsongen. 6-4 mot Linköping i premiären blev 3-2 mot HV71 i omgång två efter Simon Ryfors sena avgörande. Ändå är lagledningen inte helt nöjd spelmässigt med de första omgångarna.

– Vi har startat bra båda matcherna. Vi har haft bra energi och varit där. Vi har haft bra fokus och haft bra effektivitet. Men vi är inte nöjda med hur spelet sett ut, vi har förlorat i antalet skapade målchanser i båda matcherna, säger Abbott.

Onsdagens träning varade i drygt 50 minuter och förutom avstängde Adam Edström är alla spelare tillgängliga för matchen mot Växjö. Det betyder att Adam Tambellini, som avstod tisdagens träning, fanns med på träningen igen. Olli Palola, borta senast, tränade i en formation med Mattias Sjögren på en kant och Brady Ferguson som center.

– Vi har tagit beslut som vi känner ger oss bäst möjligheter att vinna matcher. Mattias har haft en lång återhämtning och det var hans första match på sju, åtta månader. Han försöker ta sig tillbaka till den nivå han vill vara på. Det är en anledning till varför kedjorna ser ut som de gör, säger Abbott.

– Det är bra med konkurrens. Alla har gjort ett bra jobb. Vi hade en bra träning i dag. Det är mycket hockey på gång, så det gäller att vara redo.

Växjös två första matcher för säsongen har båda avgjorts efter straffar. Smålänningarna föll i premiären mot Färjestad med 3-2 och i senaste matchen, mot Linköping i omgång två, vann de med 2-1.

– Det är ett bra lag. Vi måste spela på våra styrkor, snabbt och aggressivt. Vi måste styra farten. Det är ett bra lag, och jag är säker på att de är sugna på att ta sin första seger, säger Cam.

Så tränade Rögle på onsdagen: Forward: Bristedt-Ryfors-Höglander, Everberg-Tambellini-Zaar, Sjögren-Ferguson-Palola, Andersson-Bengtsson-Matson, Eriksson-Edström

Backar: Gélinas-Ekeståhl, Jonsson-Hansson, Lesund-Johannesson, Bondesson-Schira.

Målvakter: Rifalk-Gustafsson.

Peter Ekholm