Formstarkt J20 vann derbyt
Publicerad: 2020-02-29
J20
Rögle J20 visar fortsatt fin form. På lördagen besegrade man Malmö med klara 4-0 (2-0, 1-0, 1-0) vilket var lagets tredje seger på de fyra senaste matcherna.

– Vi gör en kollektivt stark insats där alla är villiga att underkasta sig jobbet och sätta laget i första hand. Det är en härlig vilja i gruppen just nu. Och så ska vi inte glömma vår målvakt, Calle Clang, som är riktigt bra, säger en glad Rögletränare, Jonas Elofsson, efter derbysegern i Catena Arena.
J20 har gjort bra resultat på senare tid, förra veckan vann laget två av tre matcher på bortais och tog poäng i samtliga tre. Och på lördagen vann man det prestigefyllda derbyt och höll nollan.
– Jag tycker vi har haft en bra period på både träningar och matcher. Vi har varit mycket folk på träningarna vilket underlättar. Vi tävlar mycket på träningarna och det ger resultat på matcherna. I dag mot Malmö så visar vi stor vilja och ser till att vinna många kamper ute på banan vilket blir avgörande, säger Jonas.

Malmö vann skotten i första perioden med 18-7 men Rögle gjorde målen. Calle Spaberg-Olsen gav Rögle ledningen med 1-0 efter drygt sex minuters spel och Melvin Wennström gjorde 2-0 senare i perioden.
– Malmö hade några powerplay där de sköt mycket men jag pratade med Calle (Clang) och han upplevde inte skotten som svåra, de kom utifrån och han såg dem.
I andra utökade William Gustafsson på till 3-0. I tredje försökte gästerna få hål på Clang, man tog ut målvakten men då gjorde Elias Dervall-Svensson 4-0 i tom bur.
– En viktig detalj i vårt spel är att vi gör bättre avvägningar, tar inte så mycket risker. På de fyra senaste matcherna har vi bara släppt in fem mål i spel 5 mot 5 vilkket är riktigt bra, säger Jonas.
Kampen om en slutspelsplats går vidare, Rögle är just nu på rätt sida strecket och möter nästa vecka Västerås och Södertälje på bortais, två lag som jagar Rögle i tabellen.

Huvudpartners