Röglejuniorer belönas med längre kontrakt
Publicerad: 2019-01-08
A-lag
De nådde drömgränsen före nyår och fick sina första SHL-kontrakt. Rögles sportsliga ledning tror så mycket på Kevin Wennström och Jakob Bondesson att juniorerna redan nu signas upp för ytterligare ett respektive två år framåt.

– Vi är stolta och glada för både Kevin och Jakobs utveckling och resa genom klubben ända upp i A-lagets omklädningsrum. Vi ser en ljus framtid för de här båda killarna och vill därför redan nu skriva längre kontrakt med dem än bara säsongen ut, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

De båda 18-åringarna Kevin Wennström och Jakob Bondesson fick chansen i A-laget i höstas när skadorna hopade sig i A-laget. Både Kevin, som är forward, och Jakob Bondesson, back, imponerade och även när skadade spelare återvände behöll de sin plats i laget.
I mellandagarna kom först Jakob och i matchen efter Kevin upp i 100 spelade minuter i SHL och fick därmed automatiskt ett SHL-kontrakt säsongen ut.
– Det var en stor lättnad att nå 100 minuter och SHL-kontrakt, det har varit ett stort mål i flera år att få spela i A-laget med Rögle, säger Kevin Wennström som har ett kontrakt med Rögle som sträcker sig över nästa säsong också.
– Det är såklart roligt att få ett år till, det är en trygghet och inspirerande att veta att klubben tror på mig så mycket.
Konkurrensen på forwardssidan är enorm, 16 spelare är i träning nu och Kevin har lånats ut till allsvenska Västervik i två matcher. På tisdagen kom beskedet att Kevin fortsätter i Västervik i minst två matcher till.
– Det är en tuffkonkurrens i Rögle och jag är glad och tacksam att jag får chansen att spela seniorhockey i Västervik i allsvenskan. Det är bra utbildning för mig, säger han.

Jakob Bondesson har imponerat på backsidan och tagit en allt större roll på SHL-arenan. Nu hgar han skrivit på till och med säsongen 20/21.
– Jag är såklart jätteglad, jag blev överraskad när klubben ville skriva ett så långt kontrakt med mig. Jag stortrivs i klubben och Ängelholm, säger Tyringebördige Bondesson.
Han fortsätter:
– Jag har utvecklats väldigt mycket den här säsongen, jag var inte nöjd med förra året och tränade hårt i sommar. I år har jag alltid varit förberedd att få hoppa in och träna i första hand med A-laget och det har gått bra. Det har gått bra i J20 och när jag sen fick börja spela i A-laget så har det känts bvättre och bättre. Jag är tacksam för allt förtroende jag fått från både J20 och senare A-lagets tränare.

Jakob har dock fått fira sitt nya kontrakt i sjuksängen. Efter lördagens match i Gävle blev han sjuk och har missat veckans båda första träningar.
– Jag har varit rätt dålig men nu är jag på bättringsvägen och hoppas kunna träna på onsdag. Sen får vi se om jag får vara med mot Malmö på torsdag, säger han.

För drygt ett år sedan skrev Rögles då nytillträdde sportchef Chris Abbott sitt första kontrakt med juniorbacken Samuel Jonsson. Nu har han skrivit avtal med ytterligare två Röglejuniorer - och han hoppas få göra det med fler:
– Det är det här vi vill göra, utbilda unga egna spelare till att nå hela vägen och bli proffs i vår klubb. Det är kul och jag hoppas det inspirerar alla yngre i klubben att göra allt för att nå sina mål, säger Chris och avslutar:
– Vi har en tuff konkurrens i A-lagstruppen och för Kevins del är det bra att vi får chansen att ge han fler minuter med Västervik, det är en utmärkt möjlighet för honom att spela mer proffshockey och fortsätta utvecklas.