Ryfors: "Jag och laget har mer att bevisa"
Publicerad: 2019-01-22
Inför match
Han satt på läktaren i lördags och såg sina lagkamrater förlora trots övertag i både spel och chanser. "Du ser matchen på ett annat sätt från läktaren, det var intressant men jag föredrar att vara på isen", säger centern Simon Ryfors som var avstängd mot Linköping.

Rögle tränade på tisdagsförmiddagen innan utrustningen packades i bussen för avresan till Karlstad och onsdagskvällens uppgift borta mot ett formstarkt Färjestad.
– Det är såklart en rejäl utmaning. Men det finns inga lätta uppgifter i den här ligan, alla lag är bra. Tummar du minsta lilla på inställning och förberedelser så får du det jobbigt. Vi har vunnit i Scandinavium och på Hovet den här säsongen så vi vet vad vi kan. Men förlorat matcvher mot lag där vi på förhand är favorit, säger Simon Ryfors.

21-årige Ryfors gör sin tredje säsong i Rögles A-lag. En liten, snabb och spelskicklig center som ofta gör ett stort jobb i spelet utan puck.
– Jag är inte nöjd med mig själv den här säsongen. Både jag och laget har mer att bevisa, säger Ryfors som på 33 matcher har gjort två mål och totalt sju poäng.
Han missade senaste matchen hemma mot Linköping - avstängd efter att ha fått matchstraff i Mora efter en privat uppgörelse mot en hemmaspelare.
– Det är väl ingen sida som jag är stolt över att visa upp. Men jag var tvungen att försvara mig. Och så var jag väl lite frustrerad eftersom vi gjorde en så dålig match, det var mycket känslor. Men jag hade sinnesnärvaro nog att hinna tänka på att jag skulle behålla handskarna på, säger han.

Han såg lördagsmatchen från läktarplats och aktade sig noga för att komma i närheten av omklädningsrummet som avstängd. Vistelsen på läktaren var påtvingad men samtidigt lite nyttig.
– Ja, du ser matchen på ett annat sätt. Man ser saker som du inte gör som spelare, där går man mer på en känsla.
Vad såg du då?
– Först av allt, vi gör i stora drag en riktigt bra match. Vi äger matchen, skapar mycket, vör så mycket rätt.
Men…
– Vi behöver gå ännu hårdare in på mål, vi ska alltid ha minst en spelare framför motståndarmålet innan pucken kommer in där. Det är då det skapas oreda och situationer och de flesta av målen som görs idag kommer från sådana situationer. Vi måste vara beredda att göra det jobbet även om det kommer att göra ont.

Rögle har mött Färjestad två gånger hittills den här säsongen och tagit en poäng. Det är en spelsugen Ryfors som tar sig an utmaningen i morgon kväll:
– Formen känns bra, jag känner mig väldigt motiverad att komma tillbaka i vinnarspåret igen.
– Vi ska komma ut starkt, få en bra start med mycket energi som är vår identitet. Sen handlar det om att ta oss in framför kassen.

Från dagens träning noterar vi att två backar saknades, långtidsskadade Ben Youds och Jakob Bondesson som har en lättare skadekänning.
Truppen som åker upp till Karlstad:
Målvakter: Justin Pogge, Ville Kolppanen.
Backar: Daniel Bertov, Kodie Curran, Jonas Ahnelöv, Samuel Jonsson, Jesper Williamsson, Craig Schira, Alen Bibic.
Forwards: Daniel Zaar, Leon Bristedt, Ted Brithén, Mattias Sjögren, Nils Höglander, Trevor Mingoia, Matt Carey, Daniel Widing, Taylor Matson, Lucas Elvenes, Simon Ryfors, Linus Sandin, Olle Liss.
Ej med: Ben Youds, Jakob Bondesson, Kevin Wennström, Erik Andersson, Christopher Bengtsson.