Rögle föll efter förlängning
Publicerad: 2018-10-18
SHL
Trots långa stunder av spelmässigt övertag så fick Rögle bara en poäng med sig hem från bortamötet mot Timrå. Hemmalaget vann med 4-3 efter att ha avgjort 30 sekunder in på förlängningen.

Matchen i NHK Arena var det första mötet av två inom loppet av 48 timmar - redan på lördag eftermiddag är det retur mellan lagen i Lindab Arena.
I hemmalgets startuppställning fanns tre gamla Röglespelare - Janne Jalasvaara, Ludvig Rensfedlt och Sebastian Collberg.

Det var Rögle som startade bäst, redan efter två och en halv minut styrde Christopher Bengtsson in 1-0 för Rögle bakom hemmalagets målvakt Niklas Svedberg. Glädjen blev kortvarig, en halv minut senare vallade Collberg in 1-1 via en Röglespelares skridsko bakom en ställd Ville Kolppanen.
Hemmalagets snabba omställningar och driv mot Röglekassen skapade problem för de grönvita i första perioden och Timrå tog också ledningen efter knappt åtta minuters spel.
I andra perioden fick Rögle en drömstart när Ted Brithén i powerplay slog in 2-2 redan efter 18 sekunders spel av perioden. Rögle fick precis den energi och kick som behövdes och tog över matchen.
Man höll ihop laget ute på isen, låg nära och hjälpte varandra och pressade och stressade sönder hemmaförsvaret. Rögle vann skotten i perioden med 9-2 men det blev inte fler mål.

Rögles press mattades något i tredje och det var hemmalaget som tog ledningen efter drygt åtta minuters spel efter en styrning. Rögle gav sig inte och det hårda jobbet gav utdelning. Efter 14 minuters spel kom 3-3-målet. Ted Brithén stod framför mål och skymde och Craig Schira sköt från blå rakt in i mål.
3-3 stod sig perioden ut och förlängning. Den blev inte lång, redan efter 30 sekunders spel kom Anton Wedin helt fri och gjorde segermålet, 4-3.