Tomas: "Passar att jag lämnar över till ny kraft"
Publicerad: 2020-06-04
Årsmötet
Han har haft ett uppdrag i Rögle under större delen av 2000-talet, först som ungdomsledare och därefter i föreningens styrelse. Men efter sju år som styrelseledamot har Tomas Jernberg avböjt omval och lämnar styrelseuppdraget i Rögle BK i samband med årsmötet nästa torsdag 11 juni.

– Styrelsearbetet är både utmanande och inspirerande. Det är en resultatfixerad bransch och en förlust svider på kvällen men på morgonen efter är det upp på hästen igen och ta nya tag. Det är det som är tjusningen i den här branschen. Det passar bra att jag lämnar över stafettpinnen till en ny kraft i styrelsen som kan hjälpa till att driva föreningen fortsatt framåt, säger Tomas.

Tomas ”Malin” Jernberg hade en lång och framgångsrik karriär som en spelskicklig och producerande back. Han inledde som center men skolades tidigt om till ”playmaker libero”, en back som skulle styra spelet, av dåvarande mästartränaren i Brynäs, Tommy Sandlin. Tomas slog genom under första halvan av 70-talet i Brynäs och fick vara med och fira ett av den klassiska klubbens många SM-guld som junior och efter några A-lagssäsonger fortsatte karriären i första hand i Södertälje där han blev en stor profil med nio säsonger, ett SM-guld, under 80-talet. Han avslutade karriären som spelare med två säsonger i Tyringe i början av 90-talet.
Första kontakten med Rögle var när äldste sonen Alexander kom in på Rögles Hockeygymnasium i början av 2000-talet. När det var dags för näste son att börja spela hockey, Isac född 1998, fick Rögle också en meriterad ledare in i föreningen. Tillsammans med Magnus Swärdh och Pierre Johnsson följde Tomas 98-kullen under nio år.

Sommaren 2013 valdes Tomas in i Rögles styrelse och har suttit på den posten under sju år.
– Det har varit sju intensiva men roliga år. Det är viktigt med kontinuitet i en förening och även i styrelserummet. Det var en skön känsla när A-laget gick upp i SHL igen 2015 och det hårda arbete som lagts ner under många år bar frukt. Vi gör många bra saker och det är kul att se hur hela föreningen sakta men säkert tar små steg framåt hela tiden, säger Tomas.
Under alla år har Tomas haft ett speciellt fokus på ungdomssidan:
– Jag har alltid varit en lagspelare, även som aktiv. Det är så en förening fungerar, alla hjälps åt. Och jag är glad över alla de investeringar som gjorts på ungdomssidan på senare år som ska ge resultat framöver. Ju fler spelare som kommer fram från de egna leden desto bättre är det, säger Tomas.
I samband med årsmötet lämnar nu Tomas sitt styrelseuppdrag men är öppen för att hjälpa till på annat sätt. De senaste åren har Tomas till exempel även suttit i juryn för Elvenes-stipendiet.