Efter match: Skellefteå - Rögle 3-2 E.ÖT
Publicerad: 2021-10-21
Efter match
Rögles segersvit är bruten. Skellefteå kom tillbaka sent i den tredje perioden och vann med 3-2 efter förlängning.

Rögle låg i underläge inför tredje perioden i kvällens bortamatch i Skellefteå. Då klev William Wallinder fram och gjorde sitt första SHL-mål i karriären. Ett mål som innebar 1-1, vilket också gav en välbehövlig skjuts för Röglelaget. Bara ett par minuter senare satte Leon Bristedt 2-1 och bortalaget hade ledningen inför avslutningen av matchen.

– Jag gled in från blå och fick en bra passning av Leon, vickade lite och hittade nätet bara, säger Wallinder om sitt mål.

Hemmalaget Skellefteå öppnade målskyttet i den andra perioden efter att Tyler Kelleher och Ryan McKiernan samtidigt dragit på sig varsin utvisning. Rögle var långa stunder tillbakapressade i den andra perioden och ledningsmålet var på sätt logiskt.

Bortalaget Rögle såg länge ut att gå mot en ny trepoängare. Men med två minuter kvar på klockan kvitterade Oskar Nilsson genom ett skott från mycket dålig vinkel och matchen gick till förlängning. Väl där kom ett sent avgörande från Adam Mascherin och Rögles segersvit stannade därmed på fem matcher.

– Vi gör en helt okej match, nu är det små marginaler som avgör. Vi hade våra chanser och de hade sina och nu var det de som lyckades komma ikapp och vinna i förlängningen, säger Tony Sund efteråt.

WALLINDER SPRÄCKTE NOLLAN

William Wallinder gör sin första säsong i Rögle och SHL. För det mesta har 19-åringen agerat sjundeback under inledningen av säsongen, men skador på backsidan har gjort att han den senaste tiden gått in bland sex backar. I kvällens match gjorde Wallinder sitt första mål i Rögle och i SHL när han satte kvitteringen tidigt i den tredje perioden med ett distinkt handledsskott. Se vad han hade att säga om målet i intervjun nedan.

HÖJDPUNKTER

{!E}