Efter match: Rögle-Färjestad 5-2
Publicerad: 2021-10-16
Efter match
Rögle gjorde tre mål i powerplay och vann med 5-2 mot Färjestad hemma i Catena Arena under lördagen. Segern var Rögles femte i rad i SHL.

Adam Tambellini, Lucas Ekeståhl-Jonsson och Anton Bengtsson gjorde alla mål i powerplay när Rögles formkurva fortsatte peka uppåt under lördagseftermiddagen. Rögles andra mål i matchen gjordes av Marco Kasper och Adam Edström. Calle Clang vaktade målet för Rögle och stod för 13 räddningar.

– Så som vi tog tillvara på powerplay-spelet idag var skillnaden och jag tycker att Calle gjorde några viktiga räddningar i matchen, säger Rögles tränare Cam Abbott.

Det effektiva powerplay-spelet inleddes i den första perioden när Tambellini satte 2-1 för Rögle efter 14:27. Från den högra tekningscirkeln kunde Tambellini direktskjuta in pucken bakom Färjestads målvakt Henrik Haukeland. Målet var Tambellinis andra mål för säsongen.

I mittperioden gjorde Rögle kvällens andra mål i powerplay. Fyra sekunder efter att Färjestads Gustav Rydahl visats ut för hög klubba gled Ekeståhl-Jonsson in i skottsektorn och pricksköt in 4-2 för Rögle. Målet kom efter 11:08 av perioden och var backens tredje för säsongen.

– Jag tycker att vi spelat bra i powerplay tidigare också, men fick lite mer tid att spela powerplay idag. Vi hade lite mer tid idag och det var kul att se alla puckar gå in, säger Ekeståhl-Jonsson.

Den tredje perioden inleddes med att Färjestads Gustav Rydahl fick matchstraff efter att ha knätacklat Rögles Oskar Stål-Lyrenäs. Rögle fick fem minuters powerplay och utnyttjade det numerära överläget genom att göra 5-2 genom Anton Bengtsson, assisterad av Brady Ferguson och Marco Kasper.

Ett fullsatt Catena Arena fick se Rögle ta ledningen redan efter 2:18 av den första perioden. Oskar stål-Lyrenäs träffade stolpen och på returen tryckte Marco Kasper in 1-0 och sitt tredje mål för säsongen. Färjestad kvitterade efter 9:15 genom Joakim Nygård som påpassligt bröt sig in från bakom kassen och fick pucken under Clang och över mållinjen.

– Det var en del av matchplanen, att komma ut hårt, med mycket energi och vara redo att anfalla första 20 minuterna. Jag är imponerad av killarnas push även efter 1-1, säger Rögles tränare Cam Abbott.

Efter att Tambellini gjort 2-1 ökade Adam Edström på till 3-1. Efter en passningskombination med Brady Ferguson och Anton Bengtsson pricksköt Edström in pucken intill Haukelands högra stolpe. Då stod matchklockan på 17:58 av den första perioden.

Färjestads 3-2-mål kom efter 4:58 av den andra perioden genom Daniel Viksten som hittade nätmaskorna i numerärt överläge.

– Det är så här man måste spela i 60 minuter om man ska slå ett lag som Färjestad. Det är ett bra lag som man måste vara redo för. Jag är nöjd med spelet totalt sett idag, säger Abbott.

Rögle fortsätter förankra sig topp-6 i SHL-tabellen. Nästa utmaning för de grönvita väntar på torsdag, borta mot Skellefteå (19:00, CMore).

Notera att … Rögle saknade Ryan McKiernan och Ted Brithén … Mattias Sjögren var tillbaka i spel efter att ha missat matchen mot Frölunda senast … Tambellini spelade center i kedja med Leon Bristedt och Dennis Everberg … Brady Ferguson gjorde två assist i matchen.

HÖJDPUNKTER

{!B}