Schira matchhjälte i återkomsten
Publicerad: 2019-10-03
Efter match
Han kom tillbaka till klubben i måndags och har hunnit med några träningar. För Craig Schira räckte det för att bli matchhjälte då han pangade in 3-2 till Rögle i overtime hemma mot Luleå.

I somras skrev kanadensiske backen Craig Schira ett nytt kontrakt med Rögle för två år framåt. Han anlände till laget den här veckan. I sin säsongsdebut då Rögle mötte Luleå hemma i Catena Arena kunde han inte ha drömt om ett lyckligare slut för egen del. Då klockan stod på 1.14 in i overtime var det han själv som avgjorde när han sköt in 3-2 på en fin framspelning av Erik Andersson.
– Så klart var det en underbar känsla att få vara den som avgjorde den här matchen. Efter en bra teckning av Taylor (Matson) och ett bra förarbete av Erik fick jag en bra träff och pucken satt ganska otagbart, förklarar han när han ombads att beskriva matchens avgörande.

Under de två första perioderna hade Rögle svårt att skapa de riktigt heta chanserna mot ett försvarsstarkt Luleå. I tredje perioden skedde dock en uppryckning och Rögle kunde vid två tillfällen i perioden hämta upp ett underläge för att sen avgöra i overtime.
– Detta var en ganska grisig match och inget vackert spel alls. Luleå är alltid svårspelade och de släpper inte till mycket chanser bakåt, säger Schira men imponeras ändå av Rögles upphämtning:
– Ändå starkt av oss att komma tillbaka och ta två poäng mot deras starka defensiv. Jag tycker man kan se att vi har mognat och vuxit som lag jämfört mina tidigare säsonger här. På något sätt hittar vi vägar att komma tillbaka och vinna och vi hanterar motgångar under matcherna på ett bättre sätt nu.

Matchen var alltså Craig Schiras första sedan Rögle blev utslaget av HV71 i åttondelsfinalen i slutspelet i våras. Att han har längtat tillbaka till matcher och framförallt till klubben råder det ingen tvekan om.
– Det känns riktigt skönt att vara här igen och jag har verkligen saknat att spela inför våra härliga fans. För egen del kändes det ganska bra även om jag inledde lite segt. Fast efter att jag fick in en tackling en stund senare så var jag inne i matchen, ler han och blickar framåt mot kommande matcher:
– Just nu är vi inne i en tid med tuffa motståndare och det testar lagets karaktär. Samtidigt är det roliga matcher att spela och med den moralen vi visar just nu så har vi bra chanser även mot de lagen, avslutar en glad comebackande matchhjälte Craig Schira.

Patric Andersson