Röglelag jagar DM-titlar på hemmaplan
Publicerad: 2019-02-08
DM-helgen
Lördag morgon kl 9:30 drar DM-slutspelshelgen i Lindab Arena och Akademihallen igång. Först ut är en kvartsfinal mellan Rögle och Jonstorp i U13. Arrangerande Rögle har med tre ungdomslag som jagar titlar.

Till helgen samlas skånsk hockeys framtid i Lindab Arena för att för första gången ha ett samlat DM-slutspel. Det är U13, U14 och U15 som håller sina slutspel i Ängelholm med Rögle och Skånes Ishockeyförbund som arrangör.
– Det ska bli riktigt kul med ett samlat arrangemang som gör att intresset blir ännu större. För oss är DM-slutspelet en av säsongens höjdpunkter, säger Adam Bengtsson, tränare för Rögle U15.

I U15-klassen är det semifinaler direkt, Rögle möter Tyringe på lördag eftermiddag kl 14:45 (ny tid).
– Vår målsättning är att gå hela vägen, vi har goda chanser. Vi möter ett spelskickligt Tyringe som vill spela pucken, säger Adam. Totalt är det 16 olika lag i tre åldersklasser som kvalat in till DM-helgen. I U13 och U14 kommer sex lag till slutspel där de två högst rankade lagen går direkt till semifinal.
Rögles U14 vann DM-serien och är direktkvalificerat för semifinal och kommer där att möta vinnaren i kvartsfinalen mellan Lejonet-Helsingborg.
– Det ska bli jättekul att mäta våra krafter mot de andra lagen. Slutspelet är en helt öppen historia, vi blev tvåa efter Lund ifjol. Det ska bli kul att få spela slutspelet på hemmaplan, kanske kommer det lite folk och tittar, säger Fredrik Möller i U14.
Yngsta Röglelaget, U13, spelar för första gången i DM och går in i kvartsfinalen mot Jonstorp.

Rögle har som sagt lag inkvalade i samtliga tre klasser. Övriga klubbar som kommer till spel i slutspelet är Jonstorp, Helsingborgs HC, Limhamn, Tyringe, Osby, Lejonet, Lund och Malmö.
Förutom hockeymatcherna så blir det sidoaktiviteter i Lindab Arena såsom bilsimulator, VR-glasögon och föreläsningar om näringslära. Arenarestaurang och cafeteria är öppna och det är fri entré.

DM-spelet inleds med två matcher i Akademihallen men från 12:30 spelas det både i Lindab Arena och Akademihallen. Slutspelet avslutas på söndag deftermiddag med tre DM-finaler i Lindab Arena.
Här är hela spelprogrammet, notera att lördagens semifinaler i U15 bytt starttid med varandra sen originalprogrammet presenterades.
Lördag 9 februari, Akademihallen: 9:30: Rögle-Jonstorp, 11:00 Helsingborg-Limhamn (båda kvartsfinaler U13, Tyringe och Malmö redan klara för semifinal), kl 12:30 Tyringe-Osby. 14:00 Lejonet-Helsingborg (båda kvartsfinaler i U14, Rögle och Lund redan klara för semifinal).
Lindab Arena, kl 12:30: Lund-Malmö, 14:45 Rögle-Tyringe (båda semifinaler U15).
Söndag 10 februari, kl 9 i Akademihallen och Lindab Arena, semifinaler U13. Kl 10:30 i Akademihallen och Lindab Arena, semifinaler U14.
Kl 12: Final, U15 i Lindab Arena.
Kl 14:30: Final U13 i Lindab Arena.
Kl 16:15: Final U14 i Lindab Arena.