Förlängningsdrama när Rögle förlorade match 2
Publicerad: 2021-05-03
Rögle förlorade match 2 av SM-finalen med 2-3 mot Växjö. Hardy Häman-Aktell avgjorde matchen i förlängning.

Växjö Lakers har skaffat sig en 2-0-ledning i matcher i SM-finalen. Match 2 avgjordes efter förlängning. Häman-Aktell hittade rätt från blålinjen efter 3:46 av den första förlängningsperioden. Matchserien spelas i bäst-av-sju.

Rögle inledde piggt och gjorde matchens första mål efter 4:12. Efter en kontring från egen zon hittade Anton Bengtsson fram till Adam Tambellini i ett två-mot-ett-läge och efter ett direktskott från kanadensaren var 1-0 ett faktum. Målet var Tambellinis femte i slutspelet.

Rögle hade bud på fler mål under den första perioden, men Växjös målvakt Erik Källgren höll emot. Växjö skapade inte mycket framåt under de första 20 och begränsades till enbart tre skott på Rögles målvakt Christoffer Rifalk.

1:56 in i den andra perioden drabbades Rögle av matchens första utvisning. I det numerära underläget var Rögle närmast att göra mål när Brady Ferguson fick ett friläge som Källgren räddade.

Två mål kom däremot senare i perioden.

Växjö kvitterade efter 8:15 av mittperioden genom Emil Pettersson som fick två chanser framför Rifalk och till slut kunde lyfta in 1-1.

Leon Bristedt gav Rögle ledningen med 2-1 med 4:40 kvar att spela av mittperioden. Bristedt fick pucken av Eric Gelinas direkt efter en tekning och försökte först styra in pucken. Källgren räddade det första avslutet, men returen kunde Bristedt inte missa.

I den tredje perioden kvitterade hemmalaget igen. Efter 3:34 hittade Pontus Holmberg en lucka under Rifalk fram till 2-2.

Anton Bengtsson var nära att ge Rögle ledningen med åtta minuter kvar av tredje perioden, men skottet tog stolpe ut.

Match 3 spelas i Ängelholm på torsdag (20:00).

Peter Ekholm
Huvudpartners