Rifalk: "Jag gillar när allt sätts på sin spets"
Publicerad: 2019-05-08
Intervju
Han gillar utmaningar och när allt sätts på spets, kan borsta av sig misstag och började som utespelare men hamnade alltid i målgården som en extra målvakt. Möt vår nye målvakt, 22-årige Christoffer Rifalk i en rejäl intervju.

– Jag har hört mycket om trycket och stämningen i hallen och ser fram emot att få spela där. Jag har bara spelat någon juniormatch i Ängelholm tidigare så det ska verkligen bli kul att få uppleva det så många pratar om, säger Christoffer.
Den Kalix-födde målvakten var på allas läppar för en månad sedan efter att hans Oskarshamn sensationellt slagit ut SHL-laget Timrå i direktkvalet till högsta serien efter en sjunde och avgörande match. Rifalk, som under hela den allsvenska säsongen visat upp hög klass, höjde sig ytterligare i kvalspelet när hans lag först slog ut AIK och därefter Timrå. – Det var såklart en jätteskräll. Det var kul att gå hela vägen. I laget hade vi väl trott på oss hela tiden men ingen vågade uttala det.
I kvalet stod han elva matcher och var tungan på vågen i många matcher.
– Jag gillar när det verkligen gäller något och allt sätts på sin spets. Kul att det funkade för laget och mig.

Nu står han inför sin första SHL-säsong – men det blir i Rögledressen där han skrivit på för två år.
– Ja, så blir det. Jag tycker det som håller på att hända i Rögle är intressant och något jag vill vara del i. Därav mitt val.
Christoffer började spela hockey riktigt ung hemma i Kalix.
– Jag började som utespelare men hamnade väldigt ofta i målgården som en extra målvakt för att hjälpa till där. Så till sist satte de mig som målvakt och det var så det började, berättar Christoffer och skrattar.
Han var en talang och hamnade i Luleås juniorverksamhet samt fick göra landskamper i både U16 och U17-landslagen. Dessförinnan hade han i TV-pucken blivit utsedd till turneringens bäste målvakt.
Efter fyra säsonger i Luleås verksamhet återvände Christoffer till moderklubben. Han var sistaårsjunior men fick chansen i A-laget i division 1. Sen dess har han spelat seniorhockey. Totalt fyra säsonger i Kalix och senare Oskarshamn – varje år med många starter och med bra statistik.
– Jag tycker att det varit viktigt för mig att få spela mycket på seniornivå för att utvecklas.

Hur beskriver du dig själv som målvakt?
– Jag försöker spela ganska smart och vill att pucken ska komma till mig istället för att jaga den, sen gillar jag att spela runt kassen. Klarar av att gå vidare efter misstag, det händer och är bara att borsta av sig. Som liten tittade jag som många andra på Henrik Lundqvist.
Christoffer kommer till Ängelholm under onsdagen för att installera sig, bekanta sig med lag och omgivning och i morgon väntar första träningspasset med nya lagkamraterna. I höst väntar nästa steg i hans karriär: SHL-spel.
– Det är en riktigt spännande utmaning och jag ser fram emot att komma till Rögle och spela.