Ingen vanlig vecka för Liljewall
Publicerad: 2017-01-17
Inför match
Det är ingen vanlig vecka det här - det är Derbyvecka. Rögles lagkapten Christopher Liljewall ser fram emot torsdagens möte i Lindab Arena.

– Ett derby mot Malmö är så mycket mer än bara en vanlig match. Vi ser det som världens chans att studsa tillbaka och få en extra skjuts, säger Liljewall.

Rögles lagkapten är fullt medveten om det utsatta läget. Men han är också fullt övertygad om att en vändning lurar runt hörnet.

– Vi har haft ett riktigt bra snack i laget och nu måste vi se framåt. Det är viktigt att vi nu ser möjligheterna som varje match är. Vi ska rätta till de saker som inte funkar samtidigt som vi ska förstärka och bygga vidare på det som är bra. För vi gör mycket bra saker också men nu behöver vi få ihop helheten, säger han.

Veckans första utmaning är Malmö på hemmaplan. Två derbyn tidigare i vinter har slutat i retfulla uddamålsförluster – men chansen finns nu att rätta till den statistiken.

Precis som i alla andra matcher är det tre poäng som står på spel - poäng som är lika värdefulla vem de än tas emot. Det vet Röglekaptenen - men ändå är derbymatcherna så mycket mer.

– Matcherna mot Malmö betyder så mycket för våra fans och det finns en rivalitet mellan klubbarna sen gammalt. Det är kul att spela de här matcherna, inte minst i Lindab Arena, där trycket är enormt, säger Christopher.

Han fortsätter:

– Jag tycker Malmö-matchen kommer mycket lägligt. Det är världens chans för oss att studsa tillbaka på ett ordentligt sätt.

På tisdagens träning saknades Jesper Williamsson och Dominik Granak som är sjuka, huruvida deras medverkan på torsdag är i farozonen är inte klart. Även huvudtränare Anders Eldebrink är sjuk och inte på plats under tisdagen.

Intresset för torsdagens derby är stort men det finns fortfarande ett fåtal sittplatsbiljetter kvar plus ståplats. Klicka på länken för att komma till biljettsidan eller köp i Kundcenter som har öppet 10-14 vardagar, 10-18 onsdag.