Inför match: Poängkungarna duellerar i Catena Arena
Publicerad: 2021-03-25
Poängkungarna Daniel Zaar och Marek Hrivik ställs i kväll mot varandra i Catena Arena när Rögle gästas av Leksand.

Med två omgångar kvar att spela för Rögle och Leksands del kan i kväll Daniel Zaar och Marek Hrivik sätta sig i pole position om att ta hem grundseriens poängliga. Båda står på 50 poäng när pucken släpps klockan 18:00.

– Det är inget jag tänker så mycket på. Av erfarenhet vet jag att det inte blir så bra om man tänker på poängen inför en match. Men det är självklart roligt att ha den möjligheten, säger Zaar.

Rögle-forwarden gick poänglös i matchen mot Malmö i fredags, men har gjort fyra poäng på sina tre senaste matcher. Hrivik har också en bra period bakom sig och har gjort poäng i fyra raka matcher inför kvällens match.

– Han har visat att han är en grym spelare, en toppspelare i den här ligan. Så vi får hålla koll på honom i kväll, säger Zaar.

Mötet

Rögle har inte spelat sedan derbyförluten (1´-2 efter staffar) i fredags. Istället har laget tränat på hemma i Catena Arena för att förbereda sig inför de två avslutande omgångarna i SHL, för deras del.

Leksand har vunnit sex matcher i rad och elva av sina tolv senaste. I tisdags blev det seger med hela 6-0 på bortaplan mot HV71. Leksand har fått häng på toppstriden och är med sina 88 poäng bara ett ifrån Skellefteå som just nu har tredjeplatsen.

Leksand har plus-statistik på Rögle den här säsongen efter att ha vunnit två av tre möten. Senast lagen möttes i Ängelholm vann Leksand med 5-2.