Röge slog Leksand - leder serien
Publicerad: 2019-09-28
Efter match
Rögle tog sin femte seger på sex matcher när man slog Leksand med 5-3 på lördagen i en fullsatt Catena Arena. Matchen avgjordes i slutskedet då Taylor Mastson gjorde 4-3 och sedan Simon Ryfors 5-3 i tom bur. Därmed leder Rögle SHL-tabellen.

Matchen mellan Rögle och Leksand var en toppmatch i SHL då det var tvåan mot trean som möttes i en fullsatt Catena Arena.
Det blev en fartfylld och svängig första period där spelet böljade fram och tillbaka i hög fart men utan så mycket ordnat spel. Rögle tog ledningen genom Nils Höglander som hittade rätt vid första stolpen med ett överraskande skott. Gästerna kvitterade en dryg minut senare. Rögle skapade en hel del chanser men fick inte pucken över mållinjen. Istället kunde gästerna ta ledningen i periodens slutminut lite snöpligt.

Det var ett mer samlat och metodiskt hemmalag som kom ut till andra. Redan i periodens första minut kvitterade Leon Bristedt till 2-2 i powerplay och Dennis Everberg tryckte in 3-2 från nära håll drygt sex minuter in på perioden.
Rögle hade möjlighet att utöka ledningen i början av tredje men hade inte riktigt skärpan i avslutningarna. Med drygt sex minuter kvar kvitterade gästerna i powerplay. Rögle klarade av ett numerärt underläge direkt efter och kunde sengå till attack igen.
Med fyra minuter kvar återtog Rögle ledningen. Målskytt Taylor Matson. som från nära håll lyfte in en backhand - Taylors fjärde mål för säsongen. Med två minuter kvar tog Leksand ut målvakten men med minuten kvar satte Simon Ryfors 5-3 i tom bur.

Redan på torsdag är det hemmamatch igen, då kommer Luleå till Catena Arena.