Nv-skånska tränare på besök
Publicerad: 2018-10-16
Rögle BK
På måndagskvällen fick våra juniorträningar besök av tränare från grannklubbarna i nordvästra Skåne: Åstorp, HHC Ungdom och Jonstorp. Målet med besöken – att dela kunskap och erfarenhet och på sikt stärka hockey ni den här regionen.

– Jag ser fram emot den här kvällen och ta del av ett kunskapsutbyte, säger Robin Nilsson, A-lagstränare i Jonstorp den här säsongen, samtidigt som han byter om inför träningspasset.

Tränarrummet för junior- och U16-lagen var extra fullt på måndagskvällen. Anledningen var att en handfull tränare från Jonstorp, Åstorp och HHC Ungdom var på plats för att närvara vid våra träningspass med J20 och J18, både på is och i gymmet.
– Det är första gången under min tid i klubben som vi gjort det här. Tanken är att vi vill öka intresset och kunskapen för vår verksamhet och samtidigt hjälpa våra grannklubbar i deras vardagliga verksamhet, säger Daniel Glimmenvall, juniorsportchef och ansvarig för Rögles hockeygymverksamhet.
– Vi vill gärna dela med oss av vår erfarenhet och kunskap och jag tror det är viktigt med det här utbytet. Vi lär känna varandra, vi vet vilka de är och de vet vilka vi är, fortsätter Daniel.

Måndagskvällens gäster var allt från A-lagstränare till pojklagstränare. Från Åstorp kom Fredrik Kjellberg och Peter Wetterlöv som ansvarar för Grizzlys C-pojkar.
– Det är intressant att se hur man lägger upp den vardagliga verksamheten här. Jag har varit ungdomstränare i Åstorp i tio år och jag tror det är jätteviktigt för regionen med utbyten av det här slaget. Det är bra att Rögle tar ansvar för det här och bjuder in oss, säger Peter.
Fredrik Kjellberg berättar att det redan finns en dialog och samarbete på spelarnivå.
– Vi har haft en del gemensamma träningar redan. Vi har ganska ont om spelare i den här årskullen medan Rögle har en stor kull. Röglespelarna är alltid välkomna att komma ut och delta på våra träningar. Det är bara bra att lära känna varandra tidigt, säger Fredrik.

Daniel Glimmenvall i Rögle ser gärna att fler tränare från klubbarna i regionen tar kontakt med honom och vill besöka Lindab Arena:
– Våra dörrar står alltid öppna. Det är viktigt för hockeyns utveckling i den här regionen att vi samarbetar och delar med oss kunskap och erfarenhet till varandra.
– Jag hoppas att de som besöker oss i kväll får med sig någon eller några saker som de kan använda i sin verksamhet, avslutar Daniel.

Huvudpartners